Etterlyser høyere svarprosent

Årets studiebarometer er nå sendt ut til rundt 60 000 studenter fra 1 800 forskjellige studieretninger. Rådgiver ved NTNU håper studenter tar seg tid til å svare.

Publisert Sist oppdatert

Studiebarometeret er en årlig undersøkelse gjort av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) som viser studentenes oppfatninger av kvaliteten ved høyere utdanning. Den kommer ut hvert år i februar, og det er bare andre- og femteårsstudenter som skal svare på undersøkelsen via epost. Undersøkelsen er åpen mellom 11. oktober og 8. november.

Fakta

Studiebarometeret

• En undersøkelse som viser studentenes oppfatninger om kvalitet i studieprogrammer ved norske høyskoler og universiteter.

• Spørsmålene dreier seg blant annet om undervisningskvalitet, studieinnsatsen til studentene og studiets yrkesrelevans.

• Resultatene offentliggjøres i februar hvert år, i god tid før søknadsfristen for høyere utdanning.

• Nokuts mål er å bidra til å sikre at studenter i Norge får en relevant utdanning som holder høy kvalitet.

Kilde: Nokut

Kan forbedre studieprogrammet ditt

Studiebarometeret er den eneste nasjonale studentundersøkelsen om studiekvalitet. Prosjektleder Pål Bakken ved Nokut legger vekt på at det er her studentenes stemme blir hørt.

– Studentene kan bidra til bedring av egne studieprogram ved å svare på undersøkelsen. Dette skjer ved at institusjoner og studieprogram tar tak i utfordringer som Studiebarometeret avdekker og gjør tiltak basert på dem, sier Bakken.

Les også: Skal bli bedre

I tillegg bidrar Studiebarometeret til å sette enkelte tema på dagsorden, for eksempel det faktum at studentene jevnt over er misfornøyde med tilbakemelding og veiledning.

– I verste fall blir ikke studentene hørt

I 2015 var svarprosenten på 47 prosent, og årets mål er over 50 prosent svar på undersøkelsen.

Ved NTNU var svarprosenten derimot 33 prosent i fjor. Rådgiver Kjerstin Tobiassen er bekymra for at arbeidet med svarprosent blir svekket i år, på grunn av reorganiseringen etter fusjonen.

– Med lavere svarprosent kan man ikke stole like mye på resultatene, og i verste fall blir ikke studentenes stemme hørt, sier Tobiassen.

Tobiassen håper likevel på bedre resultater enn i fjor. Hun forteller at NTNU bruker studiebarometeret til å følge opp kvaliteten på instituttene og fakultetene.

– Ved å svare på Studiebarometeret gir du NTNU viktig og nyttig informasjon om hvordan du opplever studiet ditt, og som kan hjelpe oss å utvikle kvaliteten i utdanningen.

Powered by Labrador CMS