
Etterlyser høyere svarprosent
Årets studiebarometer er nå sendt ut til rundt 60 000 studenter fra 1 800 forskjellige studieretninger. Rådgiver ved NTNU håper studenter tar seg tid til å svare.
Studiebarometeret er en årlig undersøkelse gjort av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) som viser studentenes oppfatninger av kvaliteten ved høyere utdanning. Den kommer ut hvert år i februar, og det er bare andre- og femteårsstudenter som skal svare på undersøkelsen via epost. Undersøkelsen er åpen mellom 11. oktober og 8. november.
Kan forbedre studieprogrammet ditt
Studiebarometeret er den eneste nasjonale studentundersøkelsen om studiekvalitet. Prosjektleder Pål Bakken ved Nokut legger vekt på at det er her studentenes stemme blir hørt.
– Studentene kan bidra til bedring av egne studieprogram ved å svare på undersøkelsen. Dette skjer ved at institusjoner og studieprogram tar tak i utfordringer som Studiebarometeret avdekker og gjør tiltak basert på dem, sier Bakken.
Les også: Skal bli bedre
I tillegg bidrar Studiebarometeret til å sette enkelte tema på dagsorden, for eksempel det faktum at studentene jevnt over er misfornøyde med tilbakemelding og veiledning.
– I verste fall blir ikke studentene hørt
I 2015 var svarprosenten på 47 prosent, og årets mål er over 50 prosent svar på undersøkelsen.
Ved NTNU var svarprosenten derimot 33 prosent i fjor. Rådgiver Kjerstin Tobiassen er bekymra for at arbeidet med svarprosent blir svekket i år, på grunn av reorganiseringen etter fusjonen.
– Med lavere svarprosent kan man ikke stole like mye på resultatene, og i verste fall blir ikke studentenes stemme hørt, sier Tobiassen.
Tobiassen håper likevel på bedre resultater enn i fjor. Hun forteller at NTNU bruker studiebarometeret til å følge opp kvaliteten på instituttene og fakultetene.
– Ved å svare på Studiebarometeret gir du NTNU viktig og nyttig informasjon om hvordan du opplever studiet ditt, og som kan hjelpe oss å utvikle kvaliteten i utdanningen.