Godkjenner uferdig oppgave

Da Iris Aarvik ved en feiltagelse lastet opp førsteutkaset av øvingsoppgaven i Ex.phil ble den likevel godkjent. – Generelt sett skal kravene til øvingsoppgaver være samme som på eksamen, sier førsteamanuensis Erling Skjei ved Filosofisk institutt.

Publisert Sist oppdatert

Examen philosophicum (Ex.phil) er et felles obligatorisk emne for alle studenter ved NTNU. I løpet av semesteret må studentene levere to øvingsoppgaver, og begge må godkjennes for å få gå opp til eksamen. I høst leverte lektorstudent Iris Aarvik sitt første utkast av øvingsoppgaven i Ex.phil ved en feiltakelse.

– Kommentaren jeg fikk fra øvingslæreren på det uferdige utkastet var «alt i alt har du skrevet en god oppgave». Det syntes jeg fortjente en Facebook-status med en gang, sier Aarvik.

Tre sider tilstrekkelig

Oppgaven som ble levert var på tre sider, mens den ferdige oppgaven var seks sider.

– I utkastet hadde jeg skrevet fullstendige setninger og ikke i stikkordsform, men manglet imidlertid drøfting, sier Aarvik.
Førsteamanuensis Erling Skjei ved Filosofisk institutt sier at kravene for å få godkjent oppgaven er like for alle.

– Tre sider er tilstrekkelig lengde for å dekke det formelle kravet, og den aktuelle besvarelsen var innenfor kravet på 1200-2400 ord, sier førsteamanuensis Erling Skjei ved filosofi.

– Minsket eksamensnervene

Aarvik oppdaget ikke feilen før øvingsoppgaven ble godkjent.

– Jeg har hørt at Ex.phil er et vanskelig og omstendelig fag med mye å sette seg inn i. Det minsket eksamensnervene da jeg så hvor lista lå, sier Aarvik.
I høst er over 2000 studenter meldt opp til Ex.phil. Ifølge førsteamanuensis Skjei er det delte meninger om hvor vanskelig Ex.phil er.

– Gjennomsnittstudenten sier at det er litt mindre arbeid med Ex.phil enn med andre emner, sier Skei.
Han forteller at de formelle kravene må dekkes for å få en øvingsoppgave godkjent.

– Ting som kan føre til underkjennelse er for eksempel at man ikke svarer på oppgaveteksten, sier Skjei.

Bedømmes som en eksamen

Skjei mener noen oppgaver er enklere å bedømme enn andre. Kravene skal imidlertid være som på eksamen.

– Generelt kreves det like mye å få godkjent en øvingsoppgave som eksamen, sier Skjei.
Han legger til at forskjellen er at man har alle hjelpemidler tilgjengelig nå man skriver en øvingsoppgave.

– Karakteren læreren gir er ikke alltid en fasit, det vil alltid være et element av skjønn ved evalueringer av denne typen oppgaver. Noen lærere er imidletid snillere på karakterer enn andre, sier Skjei.

Powered by Labrador CMS