
Godt tilbud for fåtallet
Veiledningsprosjektet ForVei skal gjøre studietilværelsen lettere, men tilbys kun studenter ved pengesterke fakultet.
ForVei er et tilbud for studenter på utvalgte studieprogram som tilbyr studenter coaching, tips og råd for å mestre studietilværelsen. Grunnet manglende finansiering er prosjektet enda ikke aktuelt på Dragvoll og andre campuser, og er kun å finne hos studieprogrammer ved Gløshaugen-fakultetene IVT, IME og NT.
– Jeg synes det er litt trist at ikke alle får det samme tilbudet. Det er jo flere studenter på Gløshaugen, men det kan virke som om våre fag på Dragvoll blir gjemt bort eller ikke betyr like mye, sier førsteårsstudent Ellen Sende Damås på Bachelor i fransk.
Det handler om penger
Prodekan Annlaug Bjørsnøs fra HF-fakultetet sier prosjektet er altfor dyrt for et fakultet som allerede har økonomiske problemer.
– Vi hadde en diskusjon om dette for noen år siden, men sett i lys av den økonomiske situasjonen, er det ikke så mye nytt å si når det gjelder vår deltakelse. Det handler om penger, sier Bjørsnøs.
Videre syns hun det er positivt at temaet blir tatt opp igjen.
– Det er bra med en diskusjon, så får vi ta det som det kommer. Kanskje det kommer finansiering fra NTNU sentralt, sier hun.
God omtale
Flere studenter dusken.no har vært i kontakt med vil gjerne benytte seg av tilbudet.
– ForVei hadde en presentasjon i timen vår, hvor vi blant annet fikk møte en som har fått veiledning. Det høres ut som et veldig bra tilbud, sier førsteårsstudent Karl Arthur Unstad på Sivilingeniør i Teknisk Kyberteknikk.
Foreløpig er det ikke forsket på effekten av ForVei og dens påvirkning på frafall. Likevel mener Teamleder Håvard Engen at prosjektet har en positiv effekt på studenters gjennomførelse av studiene.
– De flestes hovedprosjekt er nettopp studier, men å ha riktig balanse mellom fritid og skole er vesentlig. I samtale prøver vi å møte studentene der de er, både faglig og sosialt. Vi ser hvordan andre aktiviteter utenfor studiet kan bidra til denne balansen og være med på å skape en helhet studenter kan trives med og utvikle seg i, sier Engen.