
Grunnskolelærerne bedre enn forventet i matematikk
Gjennomsnittskarakter ved den nasjonale deleksamen for grunnskolelærerstudentene ved NTNU er C.
Resultatene fra nasjonale deleksamener i matematikk viser at lærerstudentene gjør det bedre i matematikk enn forventet, og at karakterkravene samstemmer mellom institusjonene, melder Khrono.
– I lys av debatten rundt lærerutdanningen og påstanden om studenter med dårlige kunnskaper innen realfag, trodde kanskje flere at resultatene skulle se annerledes ut. Den nasjonale sensuren viser imidlertid at lærerstudentene i snitt gjør det bra på matematikkeksamen, sier Nokut-direktør Terje Mørland, i en pressemelding.

Strykprosenten på prøven ved NTNU var 2,1 prosent, mens det samme tallet på nasjonal basis var 10,4 prosent. Gjennomsnittskarakteren for studentene ved NTNU var 3,2, tilsvarende karakteren C.
Fornøyd med resultatene
Universitetslektor i matematikk Tore Forbregd ved Campus Rotvoll er jevnt over tilfreds med matematikkresultatene til studentene.
– Utgangspunktet ved instituttet er at den kunnskapen vi allerede formidler er tilstrekkelig for deleksamenen. Dette var jo også en av forutsetningene for testen. At det skulle spørres fra det pensumet som allerede ble undervist på skolene.
Hva synes du om de nasjonale delprøvene?
– Jeg er egentlig imot at studenten må gjennomføre en eksamen som de ikke får studiepoeng for. Det blir en ekstra belastning på studentene. Men jeg er ikke på generell basis imot tiltak som tar sikte på å øke kvaliteten på lærerutdanningene på nasjonal basis.
Seriøse studenter og lektorer
Forbregd trekker fram flinke studenter og fokus på fagkunnskap og undervisningsverktøy som grunner til den lave strykprosenten.
– Det er konkurranse om å komme inn her. Dette gir et godt utgangspunkt. Så konsentrerer vi oss om å gjøre studentene enda bedre. Jeg tror ikke undervisningsopplegget her avviker fra andre skolers undervisningsopplegg. Den nasjonale deleksamenen tyder jo på at vi gjør en god jobb.
I gangene på Campus Rotvoll møter vi Sindre Nordvoll. Han går første året på grunnskolelærerutdanningen (5-10. klasse).
Nordvoll fikk karakteren A på deleksamenen. Han mener at studentene minimum burde ha karakteren C i matematikk for å gjøre en skikkelig jobb som lærer.
– Man forstår egentlig ikke hva man snakker om dersom man får dårligere enn C i snitt. De fleste som ligger i det nedre sjiktet av karakterskalaen har som regel ikke jobbet tilstrekkelig med faget. I hvert fall hvis man tar hensyn til at denne matten er såpass enkel.
Hvordan opplevde du den nasjonale deleksamenen?
– Den var veldig lik eksamen vi hadde her på skolen. Det ble ikke utelukkende spurt om regneoppgaver, det ble også stilt spørsmål rettet mot didaktikken. Noen fagledere var irritert for at vi i det hele tatt måtte ha prøven fordi den i så stor grad overlapper med det vi allerede gjør. Men det er jo for å ha en slags felles standard for skolene.
Nordvoll er imponert over nivået blant lærere og studenter ved Campus Rotvoll.
– Det er overraskende god kvalitet på matematikkundervisningen. Lærerne og studentene tar faget seriøst. Tidligere har jeg gått informatikk på Gløshaugen, men her på Rotvoll er det et større fokus på didaktikk, hvordan vi best mulig kan lære bort kunnskapen.