Millionbedrift styrt av studenter

Som 19-åring startet Peder Aaby og kompisen nettbutikk. To år senere satser de på syv millioner i omsetning.

Publisert Sist oppdatert

– Det har frista å ta ut en del av pengene og bruke dem på en fet bil, men da går man fort på en smell, sier Peder og smiler.

Med lagerplass i en liten kjellerbod driver de fire studentene Peder Aaby, Andreas Aarvold, Magnus Aarvold og Olav Ljosland nettbutikkene Center.no og Bilkamerabutikken.no.

– I fjor omsatte vi for 2,7 millioner. I år drømte jeg om å omsette for ti millioner, men Andreas er litt mer realistisk enn meg, og fikk meg til å senke målet. Vi regner med at vi kommer til å få en omsetning på syv millioner i løpet av året, forteller Peder.

Les også: NTNU-studenter til gründerfestival

5000 i måneden

Peder og Andreas er grunnleggerne bak firmaet Center. De møttes på kybernitikk- og robotikk-studiet på NTNU i 2014. Peder hadde allerede drevet med data og salg av software siden ungdomsskolen, men det var først etter videregående at firmaet ble en realitet. Det tok ikke lang tid før firmaet begynte å tjene penger, og de to kompisene hadde behov for flere ansatte for å ta seg av support-tjenester. Da ansatte de Magnus, lillebroren til Andreas, og Olav, en kompis fra ingeniørstudiet. Alle de fire guttene tar ut en månedlig lønn på 5000 kroner, mens det aller meste av overskuddet brukes til å videreutvikle bedriften.

–Vi lever fortsatt som vanlige studenter, men på grunn av alt arbeidet jeg legger ned tar jeg meg større friheter enn de fleste. Har jeg lyst på noe, så kjøper jeg det, og jeg bruker kanskje litt mer penger på byen enn andre, sier Peder.

– Jeg har begynt å akseptere at livet mitt er kaotisk. Det ikke er lagt opp for at jeg skal ha det rolig.

Peder forteller at han blant annet bruker en del penger på mat i kantina i stedet for å smøre med seg matpakke, og at han også tok seg råd til å hoppe i fallskjerm. I tillegg har firmaet tenkt å ta ut en liten del av overskuddet til å arrangere et julebord for de fire ansatte.

– Center vokser og er inne i en god periode nå. Likevel trenger vi penger for å tjene penger, og mange av produktene våre blir foreløpig finansiert med lån. Vi har ikke mulighet til å bruke for mye av overskuddet på oss selv.

Fulltidsjobb og fulltidsstudie

Ved siden av ingeniørstudiet jobber Peder med bedriften på fulltid. Hans oppgaver i firmaet er å jobbe med utvikling og administrasjon. I tillegg viser han engasjert fram laptopen sin, hvor skjermen er fylt opp av lange lister med tall fra Google Adwords. Ved siden av de andre oppgavene i firmaet, bruker han store deler av arbeidsdagen på å studere nettsiden, og gjøre grundige analyser av markedet og kundegruppene.

Arbeidsdagen hans varer fra åtte om morgenen til syv på kvelden hver dag. I løpet av dagen pendler han med buss fram og tilbake mellom Digs og Gløshaugen. Digs er et kontorlandskap som han deler med flere unge gründere, hvor de kan utveksle kunnskap og ideer. Peder er den eneste på Digs som fortsatt er fulltidsstudent.

– Plutselig er det en stor prosjektinnlevering samtidig som 100 kunder ringer på grunn av ødelagte produkter.

– Det er til tider vanskelig å kombinere studiene med jobben. Kybernetikk og robotikk er jo ikke akkurat kjent for å være det letteste å studere heller. Plutselig er det en stor prosjektinnlevering samtidig som 100 kunder ringer på grunn av ødelagte produkter. Jeg har begynt å akseptere at livet mitt er kaotisk. Det ikke er meningen at jeg skal ha det rolig, sier han spøkefult.

Gründeren legger ikke skjul på at det er studiet som oftest blir prioritert sist. Likevel er han fast bestemt på å fullføre innen normert tid.

– Jeg har blitt bedre til å takle at det går litt opp og ned nå som firmaet er mer stabilt. I begynnelsen gikk det i bølger og daler fra dag til dag, og det er hverken sunt eller bra for helsa, innrømmer han.

Kvalitetsprodukter

I nettbutikkene selger de blant annet flere typer bilkamera, symaskiner og pulsklokker, i tillegg til at de selger software-pakker og datatilbehør. Peder forteller at deres forretningsstrategi er å være gode på kundebehandling og oppfølging, og at de aktivt jobber for å ikke havne i en priskrig mot konkurrentene. Nettbutikkene deres konkurrerer blant annet mot Japan Photo, Komplett.no, XXL og Elkjøp.

– Vi selger på en optimalisert måte, og vi kan stå fullt og helt inne for produktene vi selger. Vi er mer tilstedeværende på internett enn de andre. Varene er ikke de billigste på markedet, men skulle vi redusert prisene, ville de andre dumpet prisene deres skikkelig for å slå oss konkurs, forteller den reflekterte studenten.

Bilkamera er det produktet de har spesialisert seg mest på, og de selger blant annet viltkamera, dashbordkamera og ryggekamera. Han synes det er morsomt å kjøre med bilkamera, og gleder seg til å få sin egen bil så han kan bruke det selv.

– En gang så jeg på en biltur jeg hadde kjørt i tjue minutter. Det høres kanskje kjedelig ut, men det er veldig fascinerende.

Powered by Labrador CMS