Regjeringen vil la fagutdannede gå på høyskole

Regjeringen vil nå åpne Y-veien for barnevernspedagogutdanningen. Fellesorganisasjonens (FO) barnevernspedagoger sier nei.

Publisert Sist oppdatert

Y-veien innebærer at fagutdannede ikke trenger studiekompetanse for å komme inn på høyskolestudier. Det finnes allerede en slik ordning for ingeniørutdanningen, og nå vil de åpne for at barne- og ungdomsarbeidere skal kunne ta barnevernspedagogutdanningen på høyskoler.

Fakta

Fakta:

  • Opptakskrav barnevernspedagog HiST 2013: ordinær kvote 56.6, førstegangsvitnemål 40.7
  • 23/5-regelen: bedre kjent som realkompetanse. <>

Studieleder for Program for barnevernspedagogutdanning (PBV) ved Høyskolen i Sør-Trøndelag (HiST) Inger Jacobsen, sier Y-veien ikke har vært et stort diskusjonstema ved høyskolen. Hun ser Y-veien som noe både positivt og negativt.

– De som er gode barne- og ungdomsarbeidere kan bli gode barnevernspedagoger, men de mangler den akademiske bakgrunnen studiekompetanse gir og det kan derfor bli tungt å gjennomføre studieløpet, sier Jacobsen.

Ifølge Jacobsen er barnevernspedagog en masseutdanning som finnes i store deler av landet, og så lenge det er nok søkere er det ikke behov for å åpne y-veien.

– Søkertallene til barnevenrspedagog på HiST er gode, og det er mange kompetente søkere. På HiST har vi fokus på å rekruttere menn inn i utdanningen, sier Jacobsen.

FO sier nei

Regjeringen skrev i fjorårets stortingsmelding om utdanning til velferd, at hensikten er å gjøre fagarbeiderutdanningene innenfor helse og sosialfag på videregående skole mer attraktivt. Seksjonsrådet for barnevernspedagoger støtter ikke en slik prøveordning.

– Framtidas utfordring for barnevernspedagogutdanningen er å styrke innhold, kvalitet og nivå fram til en master, ikke at kravene senkes for inntaket, sier seksjonsleder i seksjonsrådet for barnevernspedagoger Ellen Galaasen til fontene.no.

Galaasen sier til fontene.no at man kan komme inn på høyere utdanning gjennom vurdering av realkompetanse. En prøveordning kan hensiktsmessig vurderes når det er behov for rekruttering til et bestemt yrke, eller for å løse andre samfunnsmessige utfordringer.

– Allmennkunnskapen i studiespesialiserende programmer i videregående opplæring er med på å sikre inngangen i møtet med høyere utdanning, sier Galaasen til fontene.no.

Seksjonsrådet konkluderte på møtet i februar at <>. Galaasen vil ha en utredning om hvordan realkompetansen fungerer i dag før det åpnes for prøveprosjekt med Y-veien.

Powered by Labrador CMS