Skal bli bedre

NTNU planlegger å bli bedre på tilbakemelding og veiledning av studenter, men Nokut ønsker fortgang i tiltakene.

Tekst: Sindre Cottis Hoff og Michael Li Stene

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen(Nokut) hadde onsdag morgen et frokostmøte i Trondheim. Møtet gjaldt tilbakemelding og individuell veiledning av studenter ved NTNU og det ble presentert forskning som viser at dette virker positivt inn på tilegnelse av kunnskap, læring, og studiegjennomføring. De nylig fusjonerte høyskolene viser seg å gjøre det langt bedre på disse områdene enn hva gamle NTNU gjør.

Til tross for at høyskolene har mindre studieprogrammer, mindre fokus på forskning, og færre master- og doktorgradsstudenter, har gamle NTNU et stort forbedringspotensiale og mye å lære av de gamle høyskolene, hevder Nokut.

– Prøv noe nytt

Sivilingeniørstudent Petter Tufte ved NTNU mener at universitetet lærer studentene i å prøve og feile, men at de er dårlig på det selv.

– NTNU sitt byråkrati implementerer selv ikke noen endringer før de vet 100 prosent at noe kommer til å fungere, sier han.

Han sier at på grunn av dette virker det som om det tar tre år med prøving før noe i det hele tatt blir satt i verk.

– Det er veldig mange referansegrupper og emner som slaktes på semesterlig basis, men som det ikke skjer noe med. Det skjer veldig lite på de områdene som man vet det er mulig å gjøre noe med, sier han.

Les også: Referansegrupper - Sjekk tallene for ditt institutt

Tufte ønsker og å se viljen fra NTNU til å høre på studentenes forslag om prøve noe nytt, og avslutter med en tydelig oppfordring til universitetet:

– Prøv noe nytt, nå som vi fusjonerer har vi muligheten til å friske opp litte granne, sier han bestemt til applaus fra salen.

Vil satse på digitale verktøy

NTNU-ledelsen ønsker et spesielt fokus på å profesjonalisere lærerrollen med mer trykk på pedagogikk hos forelesere.

Prorektor Berit Kjeldstad ved NTNU, uttrykte i tillegg særlig stor optimisme for at Itslearning og Fronters arvtager, Blackboard, kan forbedre kvaliteten på tilbakemeldinger og veiledning av studentene.

– Vi må jobbe med digitale verktøy istedenfor å ha kø utenfor kontorene. Innføringen av Blackboard er en unik mulighet for at samtlige lærere og samtlige 40 000 studenter må tenke nytt om hvordan man kommuniserer med hverandre, forteller Kjeldstad.

Hun avslutter med en oppfordring til alle faglærere ved NTNU:

– Bruk Blackboard-implementeringen de to-tre neste årene for hva det er verdt, som den store muligheten til å tenke litt nytt rundt dette. Og vi forventer som ledelse at man faktisk legger sjel i å bruke denne muligheten.

Terje Mørland, direktør i Nokut avslutter møtet med å gi ros til NTNU for det han oppfattet som stor forståelse for problemet men kommer med en oppfordring helt på tampen:

– Jeg hører ut ifra hva dere sier at dere vet godt hva som må til, det er også stor vilje til å gjøre noe, men vi oppfordrer dere til er å gire opp et gir eller to.

Du kan se møtet i sin helhet her.

Powered by Labrador CMS