Året deltakere av Technoports arrangement «Live Crowdfunding» med vinnerne FlowMotion til høyre.

Slo rekorden

Onsdag 2. mars gikk Technoports Live Crowdfunding av stabelen. Til sammen ble det fra salen investert 2 347 460 kr i fire nyoppstartede bedrifter.

Publisert Sist oppdatert

For tredje året på rad gikk Technoports Crowdfundingkonkurranse av stabelen i Storsalen på Studentersamfundet. I år var det FlowMotion, Stikkmenn, MinMemoria og DropRacks som var deltagerene. Etter å ha presentert og svart på spørsmål fra dommerne, var salen frie til å investere i hvilken som helst bedrift. Bedriften som stakk av med seieren, var FlowMotion, som til sammen fikk nesten 1,1 millioner kroner.

Fakta

Live Crowdfunding 2016:

  • Live Crowdfunding går ut på at salen, bestående av investorer, forskere, studenter og andre entrepenører, fritt kan investere i fire forskjellige nyoppstartede bedrifter.
  • Investeringssummen er valgfri, så lenge den er over minste innkjøpspris på 5 000 kr.
  • I løpet av arrangementets to timer ble det i år investert 2 347 460 kr, mot 580 000 som ble investert i fjor.
  • Vinneren i år ble FlowMotion, som fikk investert 1 092 200 kr i sin bedrift.
Kilde: Technoport 2016 pressemelding

FlowMotion til topps

–På kvelden, etter presentasjonen, var vi sikre på at vi kom til å få inn en del, men ikke i nærheten så mye. Da vi vant og hørte beløpet, var vi i ekstase, sier daglig leder i FlowMotion Lars Mangerud Flesland.

I følge Flesland har Technoport vært en svært hektisk, men spennende opplevelse. At konferansen har betydd mye for selskapet, er det liten tvil om. Ikke bare er de nå bedre rustet økonomisk, deltagelsen har også ført til god markedsføring av produktet deres FlowStick. Dette er en robust og vanntett GoPro-stabilisator med et egetutviklet og markedsledende styringssystem.

–Vi tror og håper at vi vant fordi vi har et bra produkt og at folk ser at vi har kommet langt på kort tid, sier Flesland.

Kun fire av tjue fikk gå videre

Daglig leder Gøril Forbord i Technoport beskriver at målet med Crowdfundingen er å hjelpe de nyoppstartede med å skaffe finansiering, økonomisk, gjennom markedsføring og knytting av nye relasjoner.

I følge Forbord er en forutsetning for deltagelse at bedriftene er nyoppstartede, det vil si ikke eldre enn tre år, og at de har en skalerbar fremtidsplan. Da utvelgelsesprosessen startet, var det 20 bedrifter som meldte sin interesse. Etter en silingsrunde i november satte de igjen med 14 bedrifter.

–Hver bedrift fikk tildelt en mentor som har fulgt dem gjennom prosessen fram mot Crowdfundingen, sier Forbord.

I januar ble det selektert ytterligere, og det ble plukket ut de fire best egnede bedriftene til Crowdfundingen.

Ikke bare penger

MinMemoria var en av de fire bedriftene som fikk delta under arrangementet. Deres konsept går ut på å hjelpe pasienter, pårørende og sykehjemsansatte gjennom en digital minnebok og plattform for demenspasienter. Ved at familien styrer innhold og tilgang til minneboken, kan ansatte få muligheten til å bli kjent med personen bak sykdommen.

–Det som var fint med Technoport, var at vi ikke bare nådde ut til investorer, men også familier og pårørende av demenspasienter, sier gründerne Johanne Viksaas og Elise Tinnan Gjelseth.

De er spesielt fornøyde med at to av tre dommere valgte å investere i deres produkt.

–For oss er ikke tall så viktig. Vi ønsker heller å ha fokus på den nytten investeringer kan gi demenspasienter og deres familier, sier Gjelseth.

Ut på markedet

Kveldens presentasjoner og bedrifter var alle forskjellige. Likevel har de alle noe til felles. Om det er å gi stødigere og bedre GoPro-bilder, hjelpe demenspasienter, gjøre lasting av tyngre gjenstander på biltaket lettere eller utvikle ulike strekmenn-spill, så ønsker de alle å få produktene sine ut på markedet.

–Vi lanserer FlowStick i mai, og vi ligger godt an til dette, sier Flesland.

Han mener at Technoport og Crowdfundingen vil bety mye for selskapet. Etter deltagelsene har de fått midlert til å komme enda et godt stykke på vei, og muligheten til å fortsette et høyt arbeidstempo.

I følge Forbord er det nettopp dette som er arrangementets hensikt. Hun innrømmer at hun i rett i forkant var nervøs, og hadde et ønske om å at årets Crowdfunding skulle slå tidligere rekorder.

Med et totalt beløp på nesten 600 000 i 2015, kan vi trygt si at årets 2, 3 millioner har slått alle rekorder.

Powered by Labrador CMS