
Studiekvaliteten faller på HiST
Høgskolen i Sør-Trøndelag har et evalueringssystem hvor studentene selv evaluerer kvaliteten på utdanningen. Tilbakemeldingen er nedslående.
De siste årene har undersøkelsen gitt resultater som ikke holder mål. På en skala fra 0 til 100 poeng har den totale tilfredsheten i 2012 og 2013 ligget på henholdsvis 59 og 58 poeng.
Studentpolitikerne ved HiST ser negativt på resultatene og at HiST ikke klarer å møte poengmålet deres.
– Målet til HiST var å nå 75 poeng på undersøkelsen. Derimot har poengsummen gått ned fra 2012 til 2013, sier leder Petter Aaker ved studentutvalget til Avdeling for teknologi
Ikke fornøyd med skåren
HiST bruker et system hvor studenter svarer på en undersøkelse som er sendt via It’s Learning. Undersøkelsen handler om hvordan studentene vurderer studiekvaliteten på HiST. Undersøkelsen registrerer studenttilfredshet, undervisningskvalitet, læringsutbytte og læringsmiljø.
– Undersøkelsen har vist at studenter ønsker å være på campus og vil ha bedre lesesaler og grupperom, sier leder Trine Kvistad Lorentsen ved Studentparlamentet HiST.
Studiedirektør Gunnar Bendheim ved HiST forteller at resultatene på total tilfredshet de siste tre årene har vært omtrent uendret.
– Vi er ikke fornøyd med denne skåren, og vi arbeider med forbedringer på mange fronter. Kvalitetsrapporten har nettopp vært diskutert i høgskolestyret, og der har også denne skåren vært grundig drøftet, sier han.
Ubrukte ressurser
De faktorene som får spesielt dårlige resultater er faglærernes pedagogiske dyktighet og deler av det fysiske læringsmiljøet. Lorentsen mener man må modernisere undervisningsformen.
– Undersøkelsen viser at de fleste studentene er fornøyd med det faglige, mens den pedagogiske undervisningen svikter. Dette kan komme av en gammeldags undervisningsform. Det må komme klar beskjed fra skolen for at forelesere skal forandre hvordan de lærer bort, sier hun.
Studiedirektør Bendheim mener at undervisningskvalitet er et sentralt mål for alle avdelinger, og at det er viktig i utviklingen av nye campus.
– Høgskolen skal starte et stort strategisk prosjekt som skal styrke undervisningskvaliteten framover. HiST har ambisjon om å være i front når det gjelder å ta i bruk ny læringsteknologi, sier han.
Aaker legger merke til en nedgang når det gjelder det fysiske læringsmiljøet. Han mener det er mange ressurser ved lærestedene som ikke blir brukt i undervisningen.
– Det har vært en nedgang på de fleste områder i fysisk læringsmiljø. Vi har mange ressurser som forelesere ikke alltid bruker. Projektorer og smartboards har blitt vanlige ressurser, men det er få forelesere som vil bruke dette, sier han.
Aaker ser likevel lyst på de nye prosjektene til HiST og tror at de vil forandre resultatet.
– Nye bygg slik som Handelshøyskolen og Teknologibygget er på vei. Dette kan føre til at studenttilfredsheten øker, sier han.
Spesielt inneklima og antall grupperom skårer lavt med henholdsvis 36 og 27 poeng av 100 poeng. Bendheim innrømmer at undersøkelsen viser noen utfordringer på fysisk infrastruktur.
– Dette er man svært oppmerksom på i forbindelse med utvikling av nye campus. Vi arbeider for eksempel med å gjøre arealene så fleksible at de lett kan brukes som arbeidsplasser av studentene når det ikke er undervisning, sier han.
– Ingen unnskyldning
Lorentsen mener at fasilitetene ved HiST har hatt store utfordringer. Midlertidige løsninger har ført til mangel på lesesalplasser og grupperom.
– Dette er ingen unnskyldning og HiST bør kontinuerlig etterstrebe å møte studentenes behov. Det samme gjelder det fysiske læringsmiljøet, sier hun.
Flere grep er gjort for å forandre resultatene. Teknologibygget som er klart i slutten av 2016 og den planlagte flyttingen av helse- og sosialfagene til Øya vil spille en viktig rolle.
– Vi jobber kontinuerlig med HiST for å forbedre studenttilfredsheten. HiST er inne i en prosess hvor mange endringer er på vei. Disse endringene kan føre til forbedringer for studentene. Vi trenger likevel flere ressurser for å forbedre resultatene, sier Lorentsen.
Lederen for Studentutvalget ved AFT ser lyst på neste undersøkelse, og satser på framgang.
– Vi mener at HiST ikke bør senke målet som de har satt med å få 75 poeng, men heller se på hvordan vi kan nå målet. Undersøkelsen er ett av de beste verktøyene vi har for å forbedre utdanningen hvis studentene svarer, sier Aaker.