
Universell men uprofilert
Prislappen på den nye handikaptilpassede inngangen på Søndre side ble nærme 16 millioner kroner, men hvor er målgruppen?
Leder Linn Christin Haugen på Samfundet mener det er vanskelig å si konkret om rullestolrampen blir brukt av de den var tiltenkt. Hun mener det viktigste er at Samfundet nå er tilgjengelig for alle.
– Vi har ingen klare tall på hvor mange rullestolbrukere som benytter seg av tilbudet, men Samfundet i sin helhet skal være universalt utformet, sier Haugen.
Profilering i riktig fora
Stig Kjølnes ble rullestolbruker etter en fallskjermulykke i 1981, og er pasient på avdelingen for ryggskader ved St. Olavs Hospital. Han ble sammen med andre fra avdelingen invitert til omvisning på Samfundet februar i år. Det var et spesielt fokus på de nye fasilitetene tilrettelagt for rullestolbrukere.
Kjølnes opplever Samfundet som godt tilgjengelig, men mener profileringen kunne vært bedre.
– Det er synd det brukes så mye penger på noe som ikke brukes. Første prioritet burde være å fortelle hvor tilgjengelig det faktisk har blitt, sier Kjølnes.
Han trekker fram ulike tidsskrifter som henvender seg direkte til målgruppen, og mener at markedsføring her kunne lønne seg.
– Profilering i våre fora er veldig viktig, sier Kjølnes.
Vanskelig hjemmeside
Kjølnes påpeker at informasjonen på Samfundets hjemmeside er bortgjemt.
– Den kunne vært mer iøynefallende. Det skaper tiltro med god informasjon, og å kunne se at noen har tatt hensyn, sier Kjølnes.
Viktige faktorer han mener kan gjøre turen til Samfundet mer forutsigbar for rullestolbrukere er blant annet en samlet oversikt over tilrettelagte fasiliteter på hjemmesiden.
– Bilder eller kommentarer som viser hovedinngangen tydeligere er viktig, ikke alle vet hvor Søndre side er, og det ville vært greiere om all informasjon var samlet på et sted, sier Kjølnes.
Han mener det handler om å kunne forberede seg og slik føle seg trygg. Spesielt tar han opp parkering som en utfordring.
– Det er som regel uaktuelt med buss for rullestolbrukere. Mange har egen bil, men er avhengig av å kunne parkere i nærheten, sier Kjølnes.
Tar kritikk
Leder Linn Christin Haugen på Samfundet innrømmer at informasjonen kan være vanskelig å finne.
– Informasjonen kan gjøres mer synlig. Det tar vi selvkritikk på, sier hun.