Avtroppende festivalsjef Nils Heldal er fornøyd med både vær og gjennomføringen av festivalen.

Veien videre for Pstereo

Til tross for enda en utsolgt festival kan Pstereo miste sponsormidler.

Publisert Sist oppdatert

Allerede en måned før festivalen var klar til å rigges var den utsolgt. Arrangørene kunne ha solgt opptil 1000 flere billetter, men ville slippe at folk stod som sild i tønne på Marinen. Avtroppende festivalsjef Nils Heldal synes været og gjennomføringen av Pstereo har vært upåklagelig.

–Trondheim er ikke akkurat kjent for å være finværets vugge. Det er bare pur og skjær flaks at været ble så fint, sier Heldal.

Arvtakerne til Nils Heldal er to stykker som allerede er tett knyttet til festivalen. Markedssjef Bård Flikke og Merete Moum Lo skal fungere som henholdsvis festivalsjef og daglig leder.

–Det har gått kjempebra! Vi har nesten ventet på at noe skulle gå galt. Det å sette i stand en festival er som å bygge en liten by med all den infrastrukturen det hører med, sier Flikke.

Sponsorkutt

Tidligere i august kunne Adressa formidle at Trønderenergi ville halvere sponsorbudsjettet.Trønderenergi opplever lave strømpriser og en bransje som investerer stort i energi. Det er også et krav fra eierne om reduksjon av kostnader.

Eli Flakne Sponsorsjef for Trønderenergi forteller at selskapet har i henhold til dette trappet ned antall prosjekter og kostnader de siste to årene.

– Vi har varslet flere av våre samarbeidspartnere om at vårt bidrag opphører ved utgangen av avtaleperioden i 2015, forteller Flakne.

Beslutning i september

Sponsorstans til Pstereo er enda ikke avgjort av Trønderenergi. En beslutning kan komme allerede i september ved selskapets neste strategimøte. Nils Heldal sier at festivalen er forberedt på sponsorstans.

–Vi har ikke fått noe brev som tilsier det enda, men vi blir ikke overrasket dersom det skjer, sier Heldal.

Flikke mener det vil ha en økonomisk betydning for festivalen dersom sponsingen fra Trønderenergi opphører.

––Det er synd dersom Trønderenergi trekker seg, men vi mener Pestereo er et attraktivt sponsorobjekt og vil trekke til seg nye sponsorer, sier Flikke.

Regnfondsbuffer

Pstereo lider derimot ingen økonomisk nød. Dette er det femte året festivalen er utsolgt. Overskuddet går inn det såkalte regnfondet som brukes når det forekommer dårlige sommersesonger.

–En gang kommer det til å regne sidelengs og da kan man miste oppimot to millioner kroner med omsetning. Med et regnfond står vi sterkt når det en gang skjer, forteller Heldal.

Den tiende festivalen feires med en ekstra dag i 2016. En forlengelse av Pstereo har vært diskutert i seks år. Flikke og Lo anser det som viktig for festivalen å ha prosjekter som fornyer Pstereo og stiller seg positiv til styrets avgjørelse.

festivalfyrverkeri

–Ettersom det er den tiende festivalen i rekken, Kanskje det burde feires med fyverkeri? Undrer Flikke og Lo.

Pstereo har allerede begynt å selge billetter til neste års festival. Noe festivalsjefene anser som et tegn på at Pstereo garanterer folk spennende og bra livemusikk.

–De beste konsertopplevelsene får man når man oppdager noe ukjent. Det er litt som en nyforelskelse å finne et nytt favorittband. Bookerne våre har vært flinke til å finne dyktige artister før de har blitt for dyre, forteller Flikke.

Pstereo og klubbene

Klubbpstereo har hatt en økt satsning dette året, og er på sett og vis en forlengelse av festivalen. Elve klubber arrangerte konserter i samarbeid med Pstereo etter at festivalområdet stengtes for kvelden.

–Vi har drevet klubb selv. Det hadde vært rart å ikke ha samarbeidet med de som driver med livemusikk hele året. Det er heller ikke alle som er mett på musikk når klokken slår tolv, sier Flikke.

Etter at alle regningene er betalt starter Nils Hedal som sjef for Reklamebyrået Bennet. Han ser fram til å komme tilbake til PStereo og oppleve festivalen som en tilskuer.

– Det å være ansvarlig for en festival er litt som å lage ribbe på juleaften, man står flere timer i steikekosen og når man endelig skal spise så er man mett rett og slett. Jeg var mett på musikk. Det blir godt å komme tilbake som publikummer, sier Heldal.

80 utkastelser

Forøvrig hadde Pstereo 80 utkastelser av 8000 besøkende. Mattilsynet og sjenkekontrollen hadde heller ikke noe å utsette. Heldal kunne også rapportere at Sot solgte 3000 burgere, og dermed gikk tom for kjøtt siste festivaldag.

-Pstereo gikk på skinner. Det eneste som egentlig bydde på problemer var et helikopter som lagde ulyd over festivalområdet da det filmet et rulleskirenn, avslutter Heldal.

Powered by Labrador CMS