HJELPSOM: Vektor-assistent hjelper elever med matteoppgavene.

– Vi ønsker å gi matte et ansikt

Mange hevder at elever ved grunnskolen er for dårlige og for lite interessert i matte. Vektorprogrammet har som mål å snu denne leie tendensen.

Publisert Sist oppdatert

Det er få ting som fremprovoserer «oj»-ing, «huff»-ing og risting på hodet, i så stor grad, som når rapporter på norske barn og unges mattekunnskaper fremlegges. Rapportene fra internasjonale studier som PISA og TIMSS avdekker år etter år dårlige matematikkprestasjoner hos våre unge sammenlignet med unge i mange andre land. Mens andre fortsetter med «huff»-ingen, bestemmer noen studenter fra sivilingeniørlinjen for fysikk og matematikk seg for å gjøre noe med saken. De ønsker å bidra med å snu en tragisk trend.

Frivillig arbeidsånd

Vektorprogrammet ble startet av linjeforeningen Nabla i 2010.

– Vi har som formål å øke interesse og kunnskap innen matematikk for elever på ungdomsskoletrinnet, sier leder og grunnlegger Gard Fostad Moe.

I dag samarbeider Vektor med syv skoler, hvor de bidrar med sin frivillige hær av Vektor-assistenter. Assistentene er realfagsstudenter ved NTNU. De er tilstede i mattetimene på ungdomsskoler som en ekstra ressurs for elevene.

Vektor-assistenter til unnsetning

To av Vektor-assistentene er fysmatterne Andrea Hjelt og Sondre Vik Furuseth. Hver onsdag tar de fri fra sine egne studier for å hjelpe 8. og 9. klassinger ved Flatåsen skole med matematikk.

– Vi fungerer som en ekstra hjelp ved siden av læreren, sier Furuseth.

Med 30 elever i en klasse og kun en lærer, er det ikke alltid tid eller kapasitet til å hjelpe alle som skulle ha behov for det. Da er det fint for elevene å ha to ekstra hoder som kan svare på spørsmål.

– Jeg tror jeg skulle dratt nytte av et slikt opplegg selv som ungdomsskoleelev, sier Hjelt.

Holdningsskifte

Noe av grunnen til dårlige prestasjoner innen matematikk kan skyldes en generell negativ holdning til faget. Frykten for å havne i kategorien «nerd» er aldri så høy som på ungdomsskolen, dermed blir matematikk fientliggjort av mange.

– Vi ønsker å gi matte et ansikt, vi vil vise at man kan like matte uten å være den stereotypiske nerden, sier Hjelt.

Vektor-assistene fungerer ikke kun som ekstra-lærere, men også som forbilder for elevene.

– Vi får mye god tilbakemelding fra elever og lærere for det pedagogiske. Likevel er det minst like viktig for oss å inspirere de unge, sier Furuseth.

Powered by Labrador CMS