
Vil ha Elgeseter gate i tunnel
Uenighet mellom NTNU-ledelsen og egne fagfolk.
NTNU-ledelsen vil legge Elgeeseter gate i tunnel. Arkitektene ved Fakultet for arkitektur og billedkunst vil ikke ha en slik løsning og mener den er lite gjennomtenkt, melder Universitetsavisa.
Det så først ut som forslaget om tunell ville bli skrinlagt, ettersom prosjektgruppa for Elgeseter gate mente løsningen vil bli for kostbar og teknisk vanskelig å gjennomføre. I stedet ble det anbefalt et annet alternativ: Sidestilt kollektivfelt uten bruk av tunnel.
Men da de fem skisserte alternativene var ute på høring ved årsskiftet, var NTNUs høringsuttalelse likevel at de ville ha tunell.
Uenighet
«Vi tror at en fjerning av gjennomgangstrafikk på gateplan er en samfunnsøkonomisk og miljømessig riktig løsning for byen», skriver rektor Gunnar Bovimved NTNU, og rektor Helge Klungland ved HiST i uttalelsen.
– Elgeseter gate skulle jeg gjerne hatt i tunnel hele veien fordi den er en barriere mellom Gløshaugen og Øya, sa Gunnar Bovim til Universitetsavisa i september
Fakultetet for arkitektur og billedkunst er også høringsinstans og konkluderer i strid med NTNUs ledelse:
«Heldigvis har halvhjertede og lite gjennomtenkte tunnelforslag som ville ført til en trafikkøkning og store veiprosjekt som ville rasert Høyskoleparken blitt forkastet i prosessen», skriver dekan Fredrik Shetelig, daværende instituttleder Markus Shwai og vit.ass Bjørn Inge Melås.
Minske bilbruken
Førsteamanuensis Markus Schwai ved Institutt for byforming og planlegging mener forholdene må legges mest mulig til rette for kollektivtransport, og han synes derfor at tunnellprosjektet er en dårlig idé.
– Hvis vi ser overordnet på dette, så handler det om å løse klimaproblemene og minske bilbruken. Med tunnel legger vi til rette for bilisme og gjennomfartstrafikk siden vi gjør det mer smidig å være bilist, sier han til Universitetsavisa.