
«Det er ikke farlig å gå i rosa»
Alejandro syntes nordmenn hadde så kjedelig stil at han tok saken i egne hender. Nå er han klar med sin første kleskolleksjon.
— Nordmenn kan bli mye flinkere til å skille seg ut stilmessig. Selv om du får noen blikk er ikke det entydig med at det ikke er kult.
Alejandro Shakeri er bare 21 år gammel, men allerede en godt etablert gründer med kontorer i både Trondheim og Los Angeles. Snart lanserer han sin første kleskolleksjon under eget merke, «Shakeri Ufficiale».
Og jammen lever han opp til eget utsagn. Ikledd en babyrosa hettegenser og en hvit, fluffy, jakke er han den klart mest fasjonable gjesten på Tulla Fischer denne ettermiddagen.
En vill fantasi
Det startet allerede i 16-årsalderen. Alejandro kunne sitte på stuegulvet og klippe i både bukser og gensere. Han ville sette et personlig preg på antrekket sitt. Han ønsket å skille seg ut fra mengden. Frøet var plantet og skulle gro kraftig i løpet av de neste fem årene.
— Jeg vet ikke om jeg kan kalle det en guttedrøm engang. Det var rett og slett en vill fantasi jeg til slutt bestemte meg for å gå for.
Og av og til blir fantasier virkelighet. I løpet av knappe to år har han etablert et helt eget klesmerke. Etterspørselen etter de unike plaggene har vært stor, og noen produkter er utsolgt allerede før kolleksjonen er kommet ut.
Gullsekker til 20 000
Shakeri Ufficiale er et streetstylemerke med plagg håndlaget av bomull og skinn. Målet er å bli som Hermes, hvor etterspørselen er større enn produksjonen. Alejandro har selv reist rundt i verden for å observere hvordan produktene blir produsert for å forsikre seg om at dette blir gjort skikkelig.
— Det tar 22 timer å lage én sekk. Det er ikke noe barnearbeid inne i bildet, altså. Det kunne jeg aldri ha stått for.
Sekkene han snakker om har gull i glidelåsen og vil koste omtrent 20 000 kroner. Kvalitetssjekken i seg selv tar en hel time. Å skape noe eksklusivt tar tid. Og det er kostbart.
— Vi har brukt to millioner kroner på produksjonen av den første kolleksjonen. Hvor mye som er blitt brukt til sammen får jeg dessverre ikke lov til å uttale meg om, forteller han alvorlig.
For Alejandro er ikke dette et eksperiment. Det er et legitimt forsøk på å skape det største merket som har kommet ut av Norge noensinne. Likevel opplever Alejandro av og til ikke å bli tatt på alvor.
— Noen tar deg ikke seriøst av prinsipp, og det er nok mange som tenker at det bare er tull det jeg driver med. At det er overambisiøst. Men det er heldigvis noen der ute som synes det er artig å satse på noe ungt.
Pappa betaler ikke
Det er viktig for Alejandro at folk ikke skal tro dette er et «pappa betaler-prosjekt». Det er ikke pengene som har vært viktigst i denne sammenhengen, men kontaktene. Takket være dem har Alejandro kommet i kontakt med investorer som har valgt å satse på ham.
— Alt handler om kontakter. Jeg har fått mye hjelp av familiemedlemmer med en fot innad i bransjen.
Også Alejandros onkel og flere av hans søskenbarn har gjort suksess i moteindustrien, så man kan lett få inntrykk av at interessen og talentet ligger i blodet. Hans største forbilde er likevel Mike Amiri, en amerikansk advokat som tidligere jobbet for det eksklusive sneakermerket Buscemi, før ham plutselig bestemte seg for å satse på eget design. De har nå blitt så nære venner at Alejandro anser han som familie.
— Han toppet markedet på kort tid, og har en enorm tro på seg selv. I tillegg er det en historie bak alt han lager. Slikt selger og inspirerer. Alejandros største fan er likevel pappa, Ahmad. Han har heiet fra sidelinjen helt siden Alejandro fortalte han om idéen sin.
— Nå høres det nesten litt ut som jeg har vunnet en Oscar, sier han og ler lett.
— Men pappa skal ha mye av æren for at jeg er der jeg er i dag.
Kompisene skumlest
Selv om Alejandro fant mye støtte i familien fra begynnelsen av, var han heller skeptisk til å involvere vennene.
— Jeg fortalte ikke kompisene mine noe om prosjektet mitt før det hadde gått ett og et halvt år.
Hvorfor ikke?
Han tar en kort tenkepause og blikket vandrer
rundt i rommet.
— Jeg syntes vel det var litt flaut. Og så var jeg redd for tilbakemeldingene deres. Det er jeg strengt tatt fortsatt.
Tross frykten for negative tilbakemeldinger, har også kompisgjengen etter hvert fått lov til å involvere seg i prosessen.
— Vi er en variert gjeng. Da er det interessant for meg å høre hva de synes om de ulike designene, sier han før han ler litt og legger til:
— Men det er ikke alle jeg hører like mye på.
Gucci, Lanvin og Shakeri?
Alejandro innrømmer at det er nervepirrende nå som lanseringen nærmer seg med stormskritt, men tviler ikke på utfallet.
— Når jeg ser på hvem jeg har med meg på laget, og hvor stor etterspørselen allerede er senker jeg skuldrene. Jeg tror dette skal gå bra.
En dag håper Alejandro å åpne en butikk i Los Angeles. Mer spesifikt i luksuriøse Rodeo Drive, hvor blant annet Gucci og Lanvin også holder til. Ettersom han har kontorer i byen er han for øyeblikket nødt til å være tilgjengelig fra klokken syv om morgenen til klokken to på natta. Han regner dermed også med at han vil ende opp permanent i englenes by før eller senere.
— I fjor skjedde mye av kommunikasjonen over telefon og Skype. I framtiden ønsker jeg å være enda mer til stede.
Han legger ikke skjul på at det kan bli en utfordring å flytte, ettersom det er i Trondheim han har tilbrakt alle sine 21 år.
— Det kan bli litt røft, men det er vel en del av å bli voksen.
Tar personlig ansvar
Hva har vært den
største utfordringen i løpet av prosessen?
Alejandro tenker seg nøye om, titter ned i bordet
og konkluderer.
— Alle de små detaljene som skal være på plass. Alt fra å velge materiale til å bestemme hvordan vaskelappen skal se ut. Slike småting folk ikke tenker så mye over.
Og detaljer er noe av det han er mest opptatt av. En av t-skjortene ble det produsert 16 prøveeksemplarer av før han så seg fornøyd med resultatet. Han innrømmer at hans største frykt er at en kunde skal motta en vare som ikke er av perfekt kvalitet, og avslører at dette er noe av bakgrunnen for de strenge kvalitetskravene.
— Er ikke produktene av god nok kvalitet kan jeg bare skylde på meg selv. Da skal jeg personlig sende vedkommende et nytt eksemplar.
— Tvil er destruktivt
Har du noen tips til
de med en gründer i magen?
Alejandro nøler ikke et sekund:
— Du må ha 110 prosent tro på deg selv og prosjektet ditt, og overbevise deg selv om at dette skal gå veien uansett hva. Tvil er destruktivt.
Hvor ser du deg selv om fem år?
— Om fem år ser jeg for meg merket mitt hos de
største motehusene i verden, sier han selvsikkert.
«La La Land»
Mye av inspirasjonen til Alejandros kolleksjon er hentet rett fra gata i Los Angeles.
— Los Angeles er jo kjent som «la la land». Folk er friere der og tør å utforske sin egen stil.
Nettopp dette med personlig stil er noe han synes det norske folk mangler. Han håper på å se flere som tør å skille seg ut i fremtiden.
— Det er lett å gå i monopolfella til kjedebutikkene i Norge. Våg å prøve noe nytt, sier han, før han utbryter:
— Bare se på meg! Det er ikke farlig å gå i rosa.
Hva syns du er mest harry i Norge?
— Jeg holdt på å si BI-gutta, men da skyter jeg meg
selv i leggen, forteller han leende, og avslutter kontant.
— Det er folk som definerer seg selv ut ifra klesstilen sin. Det bør jo være motsatt.