
Frivillig med: Truls Løvik
Han jobber gratis hver eneste lørdag. I opptil 15 timer i strekk koordinerer han artister for Studentersfundets største scene.
La oss starte med det største og første spørsmålet folk gjerne stiller når man snakker om gratisarbeid: Hvorfor gidder du egentlig?
– Etter å ha spilt fotball hele livet var det noe som manglet da jeg ble sluttet med det og samtidig ble student. Spesielt samholdet og garderobekulturen innad i laget ble et savn. Da bestemte jeg meg for å søke et verv. Det erstattet denne følelsen med en gang.
Hva går egentlig vervet ditt ut på?
– Før og under konsert følger jeg artistene rundt og sørger for at alt går etter planen. Hele prosessen fra første interessemail eller -telefon til konserten er spilt står jeg ansvarlig for. Det er en god blanding mellom de jeg selv booker og de som tar kontakt med Samfundet for å spille, men det er overraskende mange store artister som tar kontakt med oss. Det er viktig for meg å presisere at det er langt ifra en enmannsjobb, både jeg og Ida, den andre bookingansvarlige, gjør like mye. Eneste forskjell er at hun styrer fredager og jeg lørdager.
Har du en baktanke med akkurat dette vervet? Fremtidig jobb? CV-påfyll? Hobby?
– Jeg kommer fra Molde og har jobbet litt på Jazzfestivalen der. Jeg har gjennom stillingene som bookingansvarlig først på Knaus og nå Storsalen fått et unikt innblikk i musikkbransjen, så det er klart at det hadde vært stas å jobbe med noe slikt i fremtiden. Likevel gjør jeg gjør det hovedsakelig fordi det er moro. Nettopp det gjør at det ikke føles som en jobb. I bunn og grunn blir det en fantastisk sosial og innholdsrik hobby.
Hvor mye tid anslår du at du faktisk bruker på vervet i uken?
– Vi har alltid mandagsmøter som fort kan telle fem timer på slutten av dagen. Mange tror at vi bare jobber på kvelden når artistene skal opptre, realiteten er at mye skal forbredes så at en lørdag varer fra to på dagen til fem på natten er ikke utenkelig. Legger man til møter, telefoner, og mail blir det fort 23 til 24 timer i uken. Med ett slikt ansvarsfullt verv er man egentlig alltid på jobb. Så jeg må være tilgjengelig på mail og telefon konstant. I tillegg studerer jeg for å bli lærer og jobber deltid på SFO.
Hvor lenge har du jobbet frivillig?
– Totalt har jeg jobbet i ett og et halvt år her på Samfundet. Første halvåret var jeg bare ett gjengmedlem uten det store ansvaret. Men det siste året har jeg arbeidet hver lørdag som bookingansvarlig i Storsalen og Knaus.
Hvilke artister booker man til Samfundet?
– Artistmessig er Samfundets scene på linje med Rockefeller. Alle store norske artister, og kanskje spesielt dem som sikter seg inn på studenter som publikum, ønsker å spille på Samfundet. Mange store artister sier til meg at det er en fryd å spille på Samfundet på grunn av profesjonaliteten. Det sier litt om seriøsiteten som ligger i frivilligheten her. Det er ekstremt godt organisert, spesielt siden vi alle bare er ulærte «kids» og studenter.
Hvordan er arbeidsdagene da, er det stress å håndtere kravstore artister?
– Når man følger de rundt og går i hælene på de i flere timer så føles det på slutten av dagen ikke så stort med alle disse kjente personene. Etter Karpe Diem hadde hatt konsert tidligere i vår, ble jeg oppringt midt på natten av Chirag, som hadde mistet jakken sin til 10 000. Bussen deres var allerede kjørt fra Trondheim og han var utrolig fortvilet. Vi måtte sette i gang leteaksjon her på huset og til slutt fant vi den nede på hittegodset. Til Chirags store lettelse.
Karpe Diem er jo store for tiden, er de din favorittbooking?
– Ja, de var det faktisk litt stort å møte. Da jeg skulle hilse på lydteknikeren deres tok jeg meg selv i å si «takk skal du ha» etter å ha hilst på ham. Da følte jeg meg litt dust. Men beste booking ja, da må jeg faktisk gi æren til min forgjenger, Fabian. Samtidig som han lærte meg opp booket han den danske gruppen Ragneklods. En elektrogruppe som jeg anbefaler alle å sjekke ut.
Kjenner du noen frivillige i Trondheim vi bør intervjue kan du sende epost til reportasjeredaktor@studentmediene.no med navn og begrunnelse på akkurat hvorfor de burde løftes fram.