Skape, ikke bare delta

The Gathering er i gang, men glem Redbull, svette spillnetter og høytalerkrig. Det er konkurransene det virkelig handler om.

Publisert Sist oppdatert

Den store datafesten The Gathering (TG) er kanskje mest kjent for sine rader med spillentusiaster, LED-lys og høytalere som dundrer ut «Rosa helikopter».

Fakta

The Gathering (TG)

  • En samling for spill- og teknologi-interesserte.
  • Samler i år over 5000 deltakere i Vikingskipet i Hamar
  • Arrangeres fem dager hver påske. Arrangert siden 1992.
  • «Compoer», eller konkurranser, har alltid vært hovedfokuset til arrangementet. Deltakere konkurrerer om alt ifra heder og ære til store pengesummer i diverse digitale disipliner. Flere innslag vises på hovedscenen foran alle deltakerne.

LES OGSÅ: Nerdeprat er på plass på TG. Hør dem fortelle om første gangen.

Likevel er det mange som er kommet hit for å ta del i en eller flere av de 24 konkurransene, hvor man kan konkurrere om alt fra heder og ære til store pengesummer.

Mia Aasbakken er ansvarlig for The Gatherings kreative forum Creative Lounge, som arrangerer konkurransene.

– Creativa er et tilbud for å engasjere deltagerne kreativt. Vi oppfordrer alle til å lage noe med datamaskinen istedenfor bare å spille hele tiden. Vi arrangerer derfor konkurranser i alle mulige disipliner som grafikk, musikk, kode, spillutvikling og cosplay, sier hun.

Interessen for konkurransene er stor, og det kan vanke jobb på dem som gjør det godt, forteller Aasbakken.

– Universal Music engasjerer seg i musikk-konkurransen, og de er veldig interessert i å få folk inn i sommerjobb. I tillegg vet jeg om folk som har blitt rekruttert til spillutviklingsfirmaer tidligere, sier hun.

Fra nybegynner til ekspert

En deltaker har sett potensialet i Creative Lounge, og jobber flittig for å kunne delta i en «fast compo», en firetimers hurtigkonkurranse. Spillinteresserte Sigurd Bernhardsen konkurrerer i grafikktegning.

– Jeg gjør vanligvis ikke så mye, og stresser veldig for å levere ett eller to bidrag i løpet av året. Planen er alltid å levere masse, men man ender alltid opp med å levere litt. Til vanlig jobber jeg med musikk, men nå lager jeg litt grafikk, fordi vi planlegger å gi ut et spill, sier han.

Sigurd og noen venner konkurrer også i «fast demo» (hurtigkonkurranse), hvor målet er å lage en smakebit på et spill så fort som mulig. Det er en av de mer krevende og prestisjetunge konkurransene, og krever både godt samarbeid og solide ferdigheter.

– Kjæresten min er grafikkmentor, så hun har hjulpet meg på fritiden. Men jeg har ikke søkt noe hjelp helt enda. Jeg har akkurat begynt, men jeg kommer nok til å gjøre det, sier han.

Sigurd er en av rundt 300 som planlegger å delta i kreative konkurranser på TG i år. Vanskelighetsgraden går ifra helt nybegynner til ekspert.

– I workshopkonkurransene legger vi opp til at nybegynnere skal komme og bare prøve seg fram litt. Så har vi de skikkelig store konkurransene, som folk har jobbet veldig lenge med, og der er det et ekstremt høyt nivå. I spillkonkurransen hender det at det er med spill som allerede er klare for markedet, sier Mia.

Får hjelp fra bransjefolk

For å hjelpe deltakerne i de diverse digitale disiplinene, har erfarne bransjefolk som spillutvikler Tim Donks tatt tiden i påsken til å stille opp som mentorer for deltakerne. Han opplever å bli oppsøkt av alle aldersgrupper, erfaringsnivåer og prosjektstørrelser, som alle ønsker å få råd.

Dette er Tims første år som mentor på TG, og han har reist ifra Storbritannia for å holde workshops i Creative Lounge for de kreative hodene, og for de som ønsker å lære noe nytt.

– Jeg snakket for en stund siden med et par studenter som trengte hjelp til prosjektet deres, og møter ofte profesjonelle her. Du finner alle slags folk her, sier Donks.

På spørsmål om han ser noen fremtidige utviklere i salen, svarer mentoren smilende:

– Det er for tidlig å si enda, men etterhvert som konkurransene går sin gang vil vi nå se!

Powered by Labrador CMS