Informasjon vs. reklame
Hvis man går inn på sidene til de største og mest anerkjente øl-stedene i Norge, vil man finne den type informasjon vi nå har blitt bedt om å fjerne, og vel så det, sier Daglighallen-ansvarlig Knut H. Grøttland.
Student-TV publiserte nylig en reportasje om hvordan Daglighallen tar i
bruk sosiale medier til det de kaller ulovlig reklame. Det er interessegruppen til Daglighallen som administrerer innholdet vi deler, og innholdet er ikke ulikt det som legges ut av steder vi sammenligner oss med. Hvis man går inn på sidene til de største og mest anerkjente øl-stedene i Norge, vil man finne den type informasjon vi nå har blitt bedt om å fjerne, og vel så det. Det er hver kommunes ansvar å se til at føringene fra Helsedirektoratet blir overholdt, noe som resulterer i at noen blir tillatt mer enn andre.
I Daglighallen har vi ønsket å tilby kundene våre informasjon, slik at de kan gjøre et veloverveid valg om hva de skal drikke, fremfor å velge ut fra reklame de har plukket opp i utenlandske magasiner og tv-kanaler. Nå har vi blitt moderert. Jeg vil presisere at Daglighallen i sosiale medier henvender seg til voksne mennesker, og vi har aldri koblet «bilde og pris» slik det blir hevdet i reportasjen. Vi har ment å bruke mediene som arena for intern informasjon, både for nåværende og tidligere medlemmer på Samfundet, samt til spesielt interesserte. Vi har på ingen måte bevisst brukt sosiale medier som en reklamekanal utover dette.
Enkelte bilder som har ment å statuere et rotete og overfylt lager kan tolkes som snikreklame for eventuelle produsenter. Disse bildene ble fjernet straks vi ble gjort oppmerksom på dette.
Det er enkelte konkrete meldinger som er skrevet av våre administratorer som kan oppfattes som mer enn ren kundeinformasjon. I STVs reportasje blir dette referert til som «fremheving av enkelte merker», mens det i sannhet kun er individers personlige ønske om å utvide mottakerens horisont, formidle kultur, og som nevnt skape rom for at kunder kan gjøre et veloverveid valg. Dette er likevel ikke Daglighallens forsøk på å reklamere for noe bevisst, men vi ser at det kan oppfattes som brudd på alkoholloven, og beklager dette.
Alkoholloven er streng, og vi støtter en restriktiv alkoholpolitikk. Det vi har forsøkt, og nå blitt felt for, er vårt genuine ønske om å fremme ansvarlig drikking, bevissthet blant konsumentene, drikkekultur og norsk kultur. I tillegg har vi villet fremme kortreiste og miljøvennlige produkter, eid og produsert av små bedrifter uten store reklame- eller lobbybudsjetter. Vi beklager likevel enkelte overtramp som tydelig fremgår av reportasjen, og som burde blitt ryddet bort fra internettsidene våre tidligere.
Daglighallen ønsker å fortsette sitt anerkjente arbeid for å bedre drikkekulturen og kvaliteten på denne. Vi tar selvkritikk på nevnte punkter, men ønsker også direkte dialog med aktuelle myndigheter for å få en bedre forståelse av hvordan man bør gå frem for å bedre informasjonen til konsumentene, samt fremme lik behandling av denne typen virksomheter på internett. Drikk godt, drikk lokalt og drikk forsvarlig.
Knut H. Grøttland
Dh-ansvarlig