Berusende stiloverdose

Moteskaperen Tom Ford har byttet beite, og leverer med A Single Man en enestående stilsikker film - både i filmspråk og bekledning.

Publisert Sist oppdatert

FILM

** A SINGLE MAN - REGI: TOM FORD - SF NORGE**

Tom Ford er best kjent som en av verdens fremste moteskapere, og er allerede godt etablert som en mester på sitt felt. Når han her trer inn i rollen som filmskaper, kan man ikke trekke andre konklusjoner enn at mannen er et udiskutabelt multitalent.

Det blir fort klart at Ford mestrer filmspråket til fingerspissene. Tidskoloritten som tar oss tilbake til det tidlige 60-tallet ligger over filmen som et kaldt, matt slør, som i tillegg fungerer som et fint fortellergrep når det med jevne mellomrom får en varmere tone. Men først og fremst ser det helt sinnsykt bra ut.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det kommer ikke som noen overraskelse at Ford er en mann med et øye for estetikk, og her har han skapt en film som både er behagelig for øyet og intenst stilsikker. Moteskaperen har fått utfolde seg fritt i kulisser og kostymer, og det er knapt en person i filmen som ikke er ytterst velkledd, knapt en rekvisitt som ikke tar seg utrolig bra ut. Klokkene på veggen. Hovedpersonens briller. Pistolen han bærer med seg. For ikke å snakke om den vakre rollebesetningen.

Foto: (Foto: SF Norge AS)«A Single Man» tar for seg en dag i engelsklæreren George Falconers liv. I utgangspunktet en hvilken som helst dag, bortsett fra at savnet etter hans avdøde partner blir for stort, og han gir endelig opp lysten til å leve. Altså en ypperlig dag til å utforske sorg, savn, begjær, foryngelse, og ikke minst problemene en kan møte som følge av å tilhøre en uglesett minoritet. Det kan virke banalt å bare se filmens temaer oppsummert på denne måten, men en av dens fremste styrker er måten den så anstrengelsesløst klarer å ta opp og behandle så mange temaer, og i tillegg gi dem en tilfredsstillende forløsning.

Alt dette er selvsagt bestanddeler i Falconers karakterskildring. Ikke bare er dette et nydelig og nyansert portrett, men også et fryktelig velspilt et. Colin Firth er helt fantastisk i rollen, og formidler store følelser med minimale fakter og imponerende underspill. Dessuten glir han sømløst inn det pustberøvende flotte universet han befinner seg i. Det kan se ut til at alt Tom Ford tar i blir til gull. Som filmestetisker og historieforteller står han i alle fall til godt over godkjent, og leverer her en meget overbevisende debut. La oss håpe at dette ikke er siste gang han bytter ut nål og tråd med et kamera.

Powered by Labrador CMS