Dempet kulturkræsj

KOSMORAMA: Mutt møte i småbyen mellom Japan og USA, med frydefullt foto og underliggende intensitet.

Publisert Sist oppdatert

KOSMORAMA

LITTLEROCK – REGI: MIKE OTT – SMALL FORM FILMS

Det unge søskenparet Rintaro og Atsuko har tatt turen fra Japan til et støvete USA, med minnesmerket over internerte japanere i Manzanar som mål. Hvor mye har forandret seg i forholdet mellom japanere og amerikanere etter 2. verdenskrig?

Minnesmerket er nemlig ikke det eneste søskenparet får oppleve. På veien ender de opp i den lille byen Littlerock, der de lokale ungdommene fyller tiden med å drikke og drive dank. Rintaro og Atsuko blir kjent med Cory – en ung gutt som viser stor interesse for de to. Til tross for språkproblemene hjelper han dem med å bli kjent med sin omgangskrets, der flesteparten gjør narr av Cory for hans feminine vesen og modelldrøm.

Littlerock er lavmælt og beveger seg sakte framover. Likevel er det en spenning i lufta gjennom hele filmen, som skyldes kultur- og språkkollisjonen mellom amerikanerne og japanerne. Cory tar seg av de japanske turistene i så stor grad at det blir et hinder for personlig frihet. Når Atsuko på egen hånd oppnår kontakt med en gutt hun liker, har innpåslitne Cory problemer med å trekke seg tilbake.

Karakterene er mykt tegnet opp, og fremstår ikke som «gode» eller «onde». Til tross for dette får man en følelse av at japanerne blir utnyttet av de lokale på flere måter. Man ser amerikansk kultur og væremåte fra et annet ståsted enn det vante. Avbalanserte, men intense konfrontasjoner oppstår i filmens persongalleri – med duse, stødige og flotte bilder av den amerikanske småbyen som bakgrunn.

Et lunt, men tankevekkende portrett av kulturelle ulikheter i praksis.

Powered by Labrador CMS