SHERLOCK: Trommis på noen låter og oppvarmer Fredrik Johansson (t.h.) peker ut Martin Molin som mistenkt. Martin og broren Anders kom opp med navnet Detektivbyrån da de tidligere spilte i en sjanger de selv kalte spionrock.

Detektivbrødrene

Når gutta i Detektivbyrån ikke står på scenen og trakterer sine Mac Gyver-instrumenter, spiller de yatzy.

Publisert Sist oppdatert

Det er i hvert fall det de holder på med når vi møter dem til intervju. Bandet består til vanlig av brødrene Martin og Anders Molin, men har fått med seg trommisen Fredrik Johansson på turneen deres som begynte i Trondheim på tirsdag. Det er Fredrik og Martin som møter oss med store smil og yatzy-blokka parat.

–Vi har hatt det jattekul, og har blitt godt mottatt. Men alle vi har møtt er sivilingeniører og mye smartere enn oss, påpeker Martin.

SE BILDENE FRA KONSERTEN HER!

Inspirert av Amelie

Brødrene har spilt sammen hele livet og lager all musikken sammen. Detektivnavnet tok de da de tidligere spilte i en sjanger de selv kalte spionrock, mer kjent som acid jazz. Etter å ha sett filmen Amelie ble de mektig inspirert.

– Morfar hadde et trekkspill og pappa hadde et klokkespill. Vi bestemte oss for å lage en låt som ligna på musikken i Amelie.

Etter det har det blitt flere slike låter, fordelt på to album. Mange karakteriserer musikken som elektronisk folk-rock, men selv vet de ikke helt hva de spiller.

– Jeg pleier bare å ramse opp instrumentene våre, sir Martin, men i en japansk platebutikk ble cd-en vår plassert under kategorien world/healing, og det synes jeg høres ganske bra ut.

Kjøkkensaks og radiobølger

Detektivenes musikk er instrumental og bærer titler som «Om du möter en varg» og «Life/Universe». Instrumentene er mange og kreative og inkluderer synther, kjøkkensaks og et mystisk radiobølgeinstrument.

– Det som er fint med instrumentalmusikk er at det bare handler om musikken og ikke noe mer. Vi tenker ikke på historier når vi lager den, så det er opp til publikum å fylle den med hva de vil. Man får jo ofte ulike bilder av musikk, sier Martin.

– I «Om du möter en varg» kjennes det faktisk litt ut som man har en ulv etter seg, mener Fredrik.

Mac Gyver-løsninger

Martin forklarer at det er et mål at musikken skal virke stor og kraftfull, selv om de som oftest bare er to på scenen. Dette løses ved bruk av looping og nærmest matematisk koordinering.

– Til sammen har vi tjue fingre og fire føtter. Vi multitasker og spiller på mange instrumenter samtidig, også har vi noen Mac Gyver-løsninger.

Hva disse løsningene innebærer har trondheimspublikummet fått erfare på konsertene på Klubben denne uka. Ifølge dem selv har publikumsoppslutningen vært fortjent:

– Vi har jobbet så godt vi kan 12 timer om dagen i 6 år før denne konserten. Det er i hvert fall 260 000 timers forberedelse.

Powered by Labrador CMS