VIL HA LOKALE SPONSORER: Sveinung Sundli tror lokal sponsing vil skape gevinst for begge parter.

Festivalsponsorene krever involvering

Organisasjonen Norske Festivaler avskriver en sponsorkrise for festivalene. Men med økt økonomisk støtte, tror de på en økt innblanding fra sponsorene.

Publisert Sist oppdatert

Ifjor høst viste en undersøkelse at norske festivaler har hatt en nedgang i sponsormidler, og at 48 prosent av norske festivaler i den sammenheng er påvirket av finanskrisen. Norsk Rockforbund og Norske Festivaler, som selv var med i arbeidet med undersøkelsen, mener den er misvisende og at det snarere har vært en generell økning i sponsormidler.

Fakta

Fakta i saken:

Dette er saken:

  • En undersøkelse gjort høsten 2009 viser en kraftig nedgang i festivalsponsorstøtte.
  • Norske Festivaler og Norsk Rockforbund mener at undersøkelsen er misvisende.
  • «Sosiosponsing» er et begrep for engasjement utover det rent økonomiske, og blir ofte omtalt i forbindelse med humanitær støtte.

Solveig Rønning, festivalkonsulent i Norsk Festivaler, mener likevel at mentaliteten blant sponsorene har forandret seg. Nå forventes det større motytelser fra festivalene enn tidligere.

– Dette er ingen direkte årsak av finanskrisen, men heller en voksende trend, sier Rønningen.

Den nye tendensen går under navnet «sosiosponsing», og innebærer at næringslivet involveres i større grad enn tidligere. Det er ikke lenger nok med gratisbilletter, nå vil sponsorene også ha egne arrangementer under festivalene, for å profilere seg tydeligere.

Krever større innsats

– Festivalene som ble inkludert i nedgangsrapporten var bare de som svarte at de hadde opplevd en nedgang i festivalstøtte. En annen svakhet med rapporten var at den ikke inneholdt detaljer om hvor store tap det var snakk om, sier Rønningen.

Samlet viste tallene i undersøkelsen en økning i sponsorstøtte. Festivalkonsulenten mener dette er viktig å gjøre oppmerksom på, fordi media tidligere har skapt negative fremstillinger.

– Aftenposten brukte kun de negative tallene i rapporten, uten å informere om bemerkningene fra Norsk Rockforbund og Norske Festivaler, sier festivalkonsulent Rønningen.

Hun tror den økende involveringen fra sponsorene kan virkebåde positivt og negativt.

– Festivaler er generelt drevet av mindre administrasjoner uten fulltidsstillinger. Når sponsorer krever mer, som for eksempel egne arrangementer, betyr det økt innsats.

Hun mener Festival-Norge fikk en oppvåkning sommeren 2008.

– Den store festivalboomen skjedde i 2007-2008, før konkursene inntraff. I 2009 så vi antydning til moderasjon i pengebruken, sier Rønningen.

Hun tror norske festivaler har fått mer bakkekontakt, og synes de har blitt flinkere til å budsjettere midlene sine når de booker artister.

Storås er optimistiske

Samtlige av de trønderske festivalene Under Dusken har vært i kontakt med er enten positive til økt sponsorinnblanding eller vil ikke uttale seg om saken. Også Storås-sjef Sveinung Sundli er positiv til involveringen, samtidig som Storås-festivalen har sett fordelen av å kutte ut store, kommersielle merkenavn.

– Vi brukte sponsorer som fikk oppmerksomhet på en annen måte enn ved å få navnet sitt på en vegg. Vi løste det gjennom å bruke dem som direkte produktleverandører til festivalen, og i arbeidet med billettsalg, sier Sundli.

Sundli mener det er det offentlige som krever mest i retur fra festivalene, og at de derfor også har mest makt i forhold til produktet de er en del av. Han mener private sponsorer spiller på lag – enten liker de produktet, eller så lar de være å sponse.

Han mener det ser positivt ut også for årets Storås-festival med tanke på sponsorer, og tror ikke det vil bli vanskelig å skaffe økonomisk støtte i år.

– Sponsorene tenker annerledes nå enn tidligere. I stedet for å bli møtt med spørsmål om hvor mye penger vi vil ha og hvor de kan fleske opp banneret sitt, har vi fått en bedre dialog.

Sundli mener en slik sponsorinvolvering er avhengig av et kreativt samarbeid. Han opplever at bedriftene forteller mer hva de vil oppnå med samarbeidet nå enn før, og synes bedriftene har lykkes i å bruke sponsingen i egen markedsføring.

– Tidligere var man mest interessert i en stor og innbringende sponsor, som for eksempel Coca-Cola, mener Storås-sjefen.

Storås-festivalen er nå spesielt ute etter trønderske sponsorer. Sundli tror lokale sponsorer gir større muligheter for en felles gevinst.

Ifølge undersøkelsen til Norsk Rockforbund og Norske Festivaler, hadde festivaler som inngikk samarbeid med lokale sponsorer en 31 prosents økning i sponsorstøtte.

– Det er klart at bedriftene ser en større verdi i å sponse lokale festivaler, mener Solveig Rønningen i Norske Festivaler.

– Merket at pengene satt lenger inne

– UKA har ikke merket noen dramatisk nedgang i midler, men etter finanskrisen merket vi jo at pengene satt lenger inne hos sponsorene, sier UKA-sjef Torgeir Bryge Ødegården.

Han tror finanskrisen har hatt påvirkning på festivalmarkedet, og mener fjorårets studentuke i Trondheim ble reddet av å ha avtaler på plass før finanskrisen.

Ødegården tror likevel ikke studentfestivalen er garantert å få tilstrekkelig støtte til neste år.

– Men jeg er optimistisk med tanke på produktet vi har å selge. UKA er et sterkt merkenavn, noe bedriftene trenger for å markere seg.

Festivalsjefen mener UKA er et sterkt forhandlingskort, siden festivalen har mulighet til å rekruttere studenter til bedriftene. Han vil være forsiktig med å vurdere om andre festivaler har vært gode nok til å promotere seg.

Powered by Labrador CMS