
Gir janteloven skylda
Også denne gang er Trondheim dårlig representert blant Bylarm-artistene. Lokale ildsjeler mener rammene i byen er bedre enn på lenge, men at bandene ikke støtter hverandre godt nok.
Under neste års Bylarm vil kun to band fra Trondheim stå på scenen. Oslo er representert med 12 band, mens Bergen stiller med 11. Ifølge Bylarm-juryen er ikke dette en ny tendens – Trondheim-bandene har et problem når det kommer til særpreg og det lille ekstra.
– Det er vanskelig for oss å si akkurat hva som er galt med Trondheim-bandene, siden vi kun ser etter god musikk og ikke hvor bandene er fra. Det var først da man fikk statistikk over dette, at det ble en sak, sier Joakim Haugland, programsjef hos Bylarm.
Generelt sett mener han at man som band må satse hardt på originalitet og å prøve å skille seg ut.
– Og viktigst, men kanskje vanskeligst av alt; man må skrive bra låter, mener Haugland.
Må bli kulere å være trønder
Herman Ekle Lund, leder for turnéprosjektet What's Going On?, mener at band fra Trondheim må bli flinkere til å tydeliggjøre seg selv og sitt uttrykk. Han er enig i Bylarm-dommen.
– Det nytter ikke å sutre over Bylarm. Jantelovsmentaliteten her i byen har bidratt til at mange er redde for å selge seg selv, og er en årsak til den lave representasjonen, mener Ekle Lund.
Band i Trondheim har flere og bedre muligheter enn på lenge til å gjøre seg synlige. Arenaer som What's Going On? og konsertkonseptet Husbråk! jobber aktivt for å styrke musikkmiljøet i Trondheim.
Men bandene trenger også hjelp fra hverandre. Ekle Lund tror samarbeid er en årsak til at Bergen er friskere enn Trondheim på musikkfronten akkurat nå. Hans prosjekt jobber for å styrke musikkmiljøene utenfor Oslo og Bergen, der miljøene er vesentlig stødigere.
– I Bergen skryter bandene av hverandre. De name-dropper og støtter opp om andre band. I Trondheim opplever man dessverre oftere at bandene står bakerst i konsertlokalet og skuler på hverandre, framfor å gi positiv feedback, sier Ekle Lund.
Han synes det er viktig at musikkmiljøet skaper en kollektiv bevissthet rundt et bra band.
– Musikerne i Trondheim må stå sammen og gjøre det kult å være trønder igjen, og utvikle seg videre fra den stereotypiske trønderrocken. I andre byer er man stolte av hvor man kommer fra. Nå er det til og med kult å være fra Bærum, mener What's Going On?-lederen.
Holder ikke med Myspace
Leiv Aspén fra Husbråk! er enig i at mentaliten i miljøet må forandres, for at det musikalske skal bli bedre.
– Vi i Husbråk! jobber bevisst for å endre holdningene. Å spille i band handler om å eksponere seg selv, da kan man ikke være innadvendt og føle at man ikke bør gjøre for mye ut av seg, sier Aspén.
Han mener det ikke er nok å øve sju timer om dagen og legge ut musikken sin på Myspace.
– Bandene i Trondheim må ta opp øksa, mener Husbråk!-arrangøren.
Jazzmiljø av internasjonal standard
Ernst Wiggo Sandbakk, førsteamanuensis ved Institutt for musikk på NTNU, mener at miljøet allerede nå er godt – i alle fall på jazzfronten.
– Jeg tror bestemt ikke at musikkmiljøet i Trondheim er noe dårligere enn i de andre store norske byene. Tvert imot. Det skjer utrolig mye bra i Trondheim, mener Sandbakk.
Han synes at jazzmiljøet i Trondheim kan måle seg internasjonalt, og mener det er nok av steder i Trondheim der det i dag presenteres jazz.
Han sier at mange drar til Oslo etter endt studium på jazzlinja, men mener uteksaminerte studenter alltid har flyttet på seg.
– Det har å gjøre med størrelsen på miljøet, antall jobber for frilansere, og spenningen ved å søke seg ut, sier Sandbakk.