IDEALKROPP: Dansekunstner Silje Bævre Lian mener dansefaget trenger ulike kropper.

I mangfoldets navn

Trondheims eneste dansefestival setter kropp på dagsordenen.

Publisert Sist oppdatert

– Multiplié er en dansefestival som tøyer og bøyer ideen om hva dans kan være.

Dansekonsulent Ingeborg Dugstad Sanders ved DansiT, Senter for Dansekunst i Sør-Trøndelag, er svært fornøyd med gjennomførelsen av årets festival. Hun mener festivalen har bidratt til å ufarliggjøre dans for publikum.

– Dans er en uttrykksform som kan passe alle. Vi har vist fram utøvere som ikke nødvendigvis passer inn i det tradisjonelle bildet av en dansekunstner. En av initiativtakerne til festivalen er Tone Pernille Østern, grunnleggeren av dansegruppen Danselabratoriet, som har funksjonshemninger og svært ulike kropper. Det er dette Multiplié handler om, at dansekunstnere er forskjellige i uttrykk og form, sier hun.

Press i bransjen

Silje Bøvre Lian er en av de profesjonelle dansekunstnerne som har vært innom festivalen.

– Multiplié utfordrer begrepet dansekunstner. Vi vokser opp med et bilde av dansekunstneren som en ung og perfekt kropp. Hvem som har rett til å stå på en scene blir definert for oss. Det skaper et stort press på de aktørene som har lyst til å drive med dans, sier hun.

Bøvre Lian tror ikke det at festivalen åpner for amatører svekker anseelsen til de profesjonelle danserne.

– Vi er mer interessert i å vise samspillet mellom profesjonelle og amatører enn skillene. Dans handler om å uttrykke noe, og det kan man gjøre på mange ulike måter. Man trenger ikke være faglært for å formidle gjennom dans, sier hun.

Ulik lønn for ulik jobb

Til tross for at skolerte og uskolerte dansere står side om side på scenen under Multiplié, skilles det fortsatt mellom de to gruppene lønnsmessig.

– De profesjonelle dansekunstnerne får alltid betalt for de produksjonene de er med på. For amatørene er det i større grad et fritidstilbud som gir ekstra erfaring, sier Dugstad Sanders.

Danser Bøvre Lian tror dette kommer av at Kulturrådet ikke alltid kan eller vil lønne ufaglærte utøvere.

– Dette reflekteres også i hvem som tilbys en utdannelse her til lands. I Norge skal dansere passe inn i en estetisk form. Multiple er med på å vise at dette er feil. Man kan være en god danser selv om man mangler bein, sier hun.

Lysende framtid

Multiplié blir arrangert annenhvert år, og årets festival var den femte i rekken. Dugstad Sanders lover at det ikke blir den siste.

– Multiplié har blitt en av DansiT sine kjerneaktiviteter. Nå skal vi ha en grundig evaluering av årets festival og så starter planleggingen av neste. Vi tar sikte på å være enda tidligere ute med søknader om støtte, så vi kan ha en enda bedre festival neste gang.

Dugstad Sanders forteller at bevilgningene til festivalen og DansiT har økt jevnt og trutt.

– DansiT får veldig mange flere henvendelser fra folk i miljøet som ønsker vår kompetase, og vil delta i våre aktiviteter. I tillegg ser vi en større tilstrømning av publikum, sier hun.

Viktig for miljøet

Multiplié er den eneste dansefestivalen som arrangeres i Trondheim. Dugstad Sanders håper festivalen kan bidra til å styrke det lokale dansemiljøet.

– Trondheimsbaserte dansekunstnere er tjent med at dans får en større plass i kulturlivet i byen. I tillegg virker Multiplié som et samlingspunkt og møtested mellom lokale og tilreisende aktører, sier hun.

Ifølge henne har dansemiljøet i Trondheim blitt større de siste årene.

– Trondheim har fått rykte på seg for å være en plass hvor man kan komme og gjøre noe nytt. Det har blitt en danseby, mener hun.

I eksamensperioden publiserer vi saker fra den siste papirutgaven av Under Dusken. Høstsemesterets første utgave kommer 14. august, og nettredaksjonen er tilbake på jobb samme uke.

Powered by Labrador CMS