
Ingen hekser på Samfundet
Studentersamfundets Interne Teater nektes å sette opp Roald Dahls Heksene. Flere av forfatterens fortellinger vil ikke lenger utspille seg på norske teaterscener.
Da valget falt på Heksene regnet teateret med at anskaffelsen av rettighetene ikke ville være et problem. Stykket har tidligere blitt satt opp på både større regionale scener og av amatører.
– Da vi ringte Norsk Teaterråd for å skaffe oss rettighetene, fikk vi den triste beskjeden om at rettighetene tidligere i år ble solgt til større internasjonale produksjoner på Broadway og London West End, sier sjef Line Jacobsen ved Studentersamfundets Interne Teater (SIT).
Rettighetene til både Heksene og Charlie og sjokoladefabrikken har blitt solgt og kan da bare spilles ved disse scenene.
– Det er synd at det skal ha så store konsekvenser for amatører når slike rettigheter blir kjøpt opp av scener med god økonomi, sier Jacobsen.
Økonomisk kontroll
Det er uvanlig at rettigheter til teaterstykker blir kjøpt opp eksklusivt, forteller generalsekretær Pål Giørtz ved Dramatikerforbundet.
– Det handler mest om hvem som skal ha økonomisk kontroll over dette stykket, og man får nok oppført det i Norge om man bare er villige til å betale, sier Giøtz.
Store teaternavn kan man sette opp for relativt lite penger, men stykker med stort økonomisk potensial, som Lloyd Webbers verker og lignende, kan være vanskelige, forklarer han.
Har sjelden penger
Amatørteatre har sjelden råd til å kjøpe rettighetene til samtidsdramatikk, poengterer leder Hauk Heyerdahl ved Norsk Skuespillerforbund.
– Det er viktig at man får en avtale med vedkommende dramatiker slik at rettighetene til å oppføre det er på plass, og det behøver ikke å koste all verden. De aller fleste dramatikere synes det er veldig hyggelig når amatørgrupper plukker opp deres stykker og synes det er morsomt at de blir oppført, sier Heyerdahl.
Selv om det er vanlig at amatører får kjøpe stykker billigere, setter de ofte opp klassikere hvor opphavsretten er oppløst, som skjer 70 år etter forfatterens død. Da det er flere som har et forhold til skjønnlitterære romaner enn til dramatikk, er det ofte mer lønnsomt med tanke på flere besøkende.
– Mange kjøper teaterrettigheter til romaner. Dette er selvsagt kostbart, men det betaler seg ofte i form av billettinntekter, sier han.
En reddende prins
SIT har derimot flere ganger erfart at dette ikke er tilfellet. De har tidligere måttet avlyse planlagte produksjoner på grunn av plutselige oppkjøp og tilbaketrekninger av rettigheter.
– Heldigvis har vi ikke hatt noen øvinger, men instruktøren hadde selvsagt satt i gang utformingen. At rettighetene ble trukket tilbake, var en stor skuffelse, forteller Jacobsen.
Hun understreker også at SIT burde ha vært føre var, og mener det er beklagelig, siden forventningene var høye.
– Vi ville helt klart ha satt opp en bedre versjon av Heksene enn den som blir å se på Broadway, sier hun humoristisk.
Valget falt istedet på Den Lille Prinsen basert på Antoine de Saint-Exupérys bok. Ettersom rettighetene nå er sikret, har Jacobsen like store forhåpninger til den aktuelle forestillingen.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Under Duskens papirutgave.