KJEDER SEG: - Kunstmuseets tilbud er gammelt og kjedelig, synes kunststudent Daniel Slåttnes.

Kunstmuseet øker – studentene kritiserer

Trondheim Kunstmuseum er inne i en god periode med økende publikumsinteresse. Men kunststudentene i Trondheim (KiT) er ikke imponerte over museumstilbudet.

Publisert Sist oppdatert

En undersøkelse utført av bladet Billedkunst viser at Tondheim Kunstmuseum hadde en økning i besøkstallene på 14.3 prosent fra 2008 til 2009. Det er den nest største økningen blant samtlige museer i Norge, såvidt slått av Stenersenmuseet i Oslo med en oppgang på 14.6 prosent.

– Vi er naturligvis kjempefornøyde med tallene, sier formidlingsleder Jon-Arild Johansen.

Han trekker fram åpningen av Gråmølna som hovedårsak til publikumsveksten, samtidig som utstillingene Hellig Jord av Håkon Gullvåg og Stoff/Figur/Motiv av Per Kirkeby ble store publikumssuksesser med henholdsvis 9500 og 5500 skuelystne.

– Sidrompa tilbud

Trondheim Kunstmuseum får imidlertid kritikk for mangel på originalitet fra enkelte av KiT- studentene. En av studentene Under Dusken har snakket med mener tilbudet er for intetsigende.

– De har et veldig sidrompa tilbud. Det er de samme gamle traverne som stiller ut året rundt. Det er lite originalt og lite spennende, sier studenten, som ikke vil navngis.

– Mener du Trondheim Kunstmuseum bør gi samtidskunstnere mer utstillingsplass?

– Ja, de bør få inn aktuelle unge kunstnere. Det er veldig mye malerkunst som stilles ut nå, og for oss som studerer samtidskunst er ikke det særlig interessant, forteller kunststudenten.

Medstudent Daniel Slåttnes er enig.

– Som KiT-student mener jeg kunsten som stilles ut på kunstmuseet er gammel og kjedelig. Det blir for modernistisk.

Etterlyser tilbud

Slåttnes er likevel ikke overasket over museets gode besøkstall.

– Utstillinger som Hamsunfantasier trekker folk fordi det er folkelig kunst, påpeker han.

Kunststudenten, som er en av grunnleggerne av nettstedet ArtsceneTrondheim, skjønner at kunstmuseet satser på «folkelig» og modernistisk kunst, men han etterlyser samtidig visningsrom og utstillingsplass for samtidskunstnere og kunststudenter.

– Trondheim har allerede et senter for samtidskunst (Trondheim senter for samtidskunst, TSSK). Er ikke det godt nok?

– Vi samarbeider mye med TSSK, og har en flott dialog. Visningsrommet der blir flittig brukt av kunststudentene, men vi trenger noe større, sier Slåttnes.

Han påpeker at over 90 prosent av de som er ferdigutdannet ved KiT flytter fra byen, enten til Oslo eller Bergen.

– Hva har Bergen som ikke Trondheim har?

– I Bergen har det vært en slags bølgetopp de siste par årene. Kommunen har satset mye på samtidskunst, og det er mange flere alternativer for denne typen kunst. I Trondheim har vi egentlig ingen profesjonelle visningsrom. Vi har ingen kunsthall og trenger kunstkritikk, sier Slåttnes.

Applaus for Hovdenakk

Trondheim Kunstmuseum avdeling Gråmølna, er i tillegg til sine faste utstillinger av Håkon Bleken og Inger Sitter nå aktuell med utstillingen RE:kriminalisert av den omdiskuterte Narve Hovdenakk. Utstillingen viser en serie korte konseptfilmer som handler om kriminalisering av følelser, der blant annet en onaniscene har gitt uvant mye oppmerksomhet.

– Nei, og det er utrolig flott at de stiller ut dette. Hovdenakk var kjempespennede, og hvis trenden blir at Gråmølna vier mer plass til samtidskunsten er det kjempeflott, sier Slåttnes.

Behov for tålmodighet

Jon-Arild Johansen i Trondheim Kunstmuseum skjønner kritikken fra studentene, men ber dem være tålmodige.

– Vi ønsker å bruke Gråmølna som et møtested mellom ulike kunstarter, men publikum må la Gråmølna få tid til å finne sin form. Vi åpnet i fjor med utstillinger av jubilantene Bleken og Sitter, men framover vil vi se mer etter samtidsuttrykket. Gråmølna skal alltid vise Sitter og Bleken i hovedbygget, men i den nye paviljongen kommer uttrykket til å ligge nærmere Hovdenakk, forteller Johansen.

Powered by Labrador CMS