
Medienorge i endring
Aviser på digitale plattformer er på frammarsj, men hindres av mangelen på statlige støtteordninger. Nå skal Kulturdepartementet revurdere momsordningene.
Det går mot et skille i norske mediers digitale strategier. Mens noen vil kunne opprettholde de digitale gratistjenestene, vil andre måtte ty til betalingsmurer i sine digitale tilbud for å overleve. Flere avisredaksjoner har uttalt at mangelen på støtteordninger for digitale plattformer vanskeliggjør satsning. Mens det er nullsats på moms for papiravisene, må det betales 25 prosent moms på de digitale utgavene.
– Selv om man publisererer kopi av det som finnes i papiravisa digitalt, må man betale 25 prosent moms. Det virker veldig urimelig, sier redaktør Arne Blix i Adresseavisen.
Adresseavisen er en av de avisene som ser for seg framtidige abonnementsløsninger også på nett og lesebrett.
– I 2010 lanserte vi eAdressa, som stort sett er papiravisa distribuert digitalt. Det er et rent digitalt abonnement, sier redaktør Arne Blix i Adresseavisen.
Blix forteller at nettstedet per i dag er gratis, men at det også der kan være aktuelt med endringer.
– Det kommer alltid til å være en gratistjeneste som finnes på alle plattformer. Det vi vil videreutvikle de kommende årene er hvorvidt abonnent ikke lenger bare knyttes til om man får papiravisa, men om man vil ha innholdet vi tilbyr abonnenter, sier han.
Redaktør Bjørgulv Braanen i Klassekampen har imidlertid et annet syn på hvorvidt det er realistisk å ta betaling for nettinnhold.
– Det gjøres mye arbeid for å gjenopprette abonnements- eller løssalgssystemer også på nettet, men til nå har dette lyktes i liten grad. De tunge «driverne» har gått i retning «gratis» innhold, finansiert av reklame, skriver Braanen i en uttalelse til Kulturdepartementet.
Endringer i sikte
Kulturdepartementet ser på mulige løsninger på problemet, og har satt et forslag ut på høring. Der foreslås to mulige alternativer til dagens momsreglement for pressen. Flermedialitetsalternativet innebærer en momsreduksjon til åtte prosent på digitale medier, mens omfordelingsalternativet foreslår en likestilling av digitale og fysiske avisformater, med åtte prosent moms på begge. En rekke norske avisredaksjoner har uttalt seg i saken. Flertallet støtter alternativet med redusert moms på digitale utgaver og nullmoms på papiraviser, mens mange går så langt som å mene at nullmomsen bør gjøres gjeldende på tvers av plattformer.
– For mediebransjen er selvfølgelig den beste løsningen å utvide nullmomsen til også å gjelde digitale medier, og i hvert fall sørge for at mer eller mindre identiske produkter i digital form, som det tas full betaling for, er fritatt for moms på linje med papiravisene, skriver Braanen i uttalelsen.
Ødeleggende momspålegg
Foto: Hanna-Emilie Kværner, Under DuskenHallo!Flere avisredaksjoner frykter at de ikke vil overleve en eventuell momsøkning på papir. som omfordelingsalternativet foreslår.
– En innføring av moms vil få store konsekvenser for Trønderbladet, og det er grunn til å frykte at dette vil ramme oss i vårt samfunnsoppdrag, skriver Trønderbladets redaktør Krister Olsen i sin uttalelse.
Braanen i Klassekampen mener en opphevelse av nullmomsen på papiraviser også vil ha konsekvenser for nyhetsjournalistikk på digitale plattformer. Dermed blir også papiravisene viktig i utviklingen mot nye, digitale løsninger.
– Foreløpig er det inntektene fra papir som er det økonomiske fundamentet for den digitale satsningen, skriver Braanen.