
Middels engasjerende familietrøbbel
Et spøkelse fra fortiden returnerer i franske landskap, men det resulterer ikke akkurat i neglebiting.
FILM
THE DAY WILL COME - REGI: SUSANNE SCHNEIDER - ARTE FRANCE
En ung kvinne i bil kolliderer med vilje i et tre, før hun spør om husly på en vingård i nærheten. Familien som driver vingården lar henne bli over natten, men det viser seg at kvinnen har lumske planer. Hun har en skjult agenda som etter hvert åpenbarer seg, og vil ikke reise fra gården før hun har oppnådd det hun vil.
Det er grums fra fortiden som kvinnen vil ta et oppgjør med. Motivet hennes for hevn er ganske forutsigbart, og når filmen ikke gjør stort annet enn å spinne rundt beinet av konflikten, blir The Day Will Come dessverre aldri mer enn et gjennomsnitts relasjonsdrama. På plussiden er fransk natur, habile skuespillere og en viss spenning i begynnelsen. Men det tas ingen sjanser verken visuelt eller fortellerteknisk, og engasjerer aldri skikkelig.
Det flørtes med problemstillinger knyttet til moral og tilgivelse, men filmen går aldri grundig nok til verks til at tematikken løftes underveis. Filmen er av to grunner symptomatisk for mange festivalfilmer: Den har et overordnet tema som den hviler seg for mye på, og den er regissert av en debutant. Det er tyske Susanne Schneider som her har gjort sin første spillefilm, en kvinne som har skrevet en del for tv tidligere. Hadde hun gjort denne filmen om en til en kortere tv-episode, hadde kanskje utfallet vært litt heldigere. I stedet har The Day Will Come blitt redusert til et middels og smått langtekkelig drama, som kan oppsummeres gjennom konflikten den bygger på.