Skjellett i kjelleren

FWD består først og fremst av enkeltprestasjoner. Helheten forsvinner, men det finnes mange gode enkeltverk, mener vår anmelder.

 

Publisert Sist oppdatert

FWD - DIVERSE KUNSTNERE - 21.OKT-07.NOV

FWD er et Trondheimsbasert kunstnerinitiativ som rommer kjellerlokalet i Fjordgata 19. 17 ulike kunstnere med tilknytning til Trondheim deltar, og viser videoarbeid, animasjon, maleri, fotografi, tegning, skulptur og installasjon. Kunstnerne er unge, og flere av dem er fremdeles under utdanning. Utstillingen er et initiativ av Katarina Marthinsen, student ved Kunstakademiet i Trondheim (KiT) og Andreas Fortes, som er utdannet kunstner i London.

Anne Grefstad, masterstudent ved KiT, viser to silketrykk hvor det ene har tittelen Even og gutta. Omringet av sterke farger og abstrakte flater står en ung gutt med en hund og stirrer mot betrakteren. Gutten er atskilt fra sine omgivelser, og fanget i et fragmentarisk landskap av farger og former. Flere av guttene i bakgrunnen er kun iført underbukse, og blottlegger sin sårbarhet. Bildet gir assosiasjoner til puberteten, og overgangen fra barn til voksen.

Solveig Bergenes Mutants har en naiv strek som minner om illustrasjonstegning. Innrammet av sirkler har Bergenes tegnet porselensdukkeaktige ansikter med øyne i munnen og pannen, en ugle med Mikke Mus-ører, tohodede skjelletter og blekkspruter. Motivene er absurde, og på grensen til groteske. I likhet med Grefstads arbeid vekker arbeidene til Bergenes en indre uro i kjelleren i Fjordgata.

Karen Nikgol er den eneste kunstneren som presenterer videoarbeid på FWD. I videoen Total Recall 2 befinner en mann seg i et landskap med snø og fjell på alle kanter. Han bærer en flamme i hånden som han strekker mot himmelen, og teksten «The Ultra Fire» kommer på skjermen. Skjermbildet endres til en rød fargeflate, og rommet blir opplyst av rødfargen. Fargene er ubehagelige, stemmen, som er redigert til slow-motion, er urovekkende, og det harde betongunderlaget jeg sitter på gjør det lite appellerende å tilbringe 37 minutter i rommet til filmen er ferdig.

På utsiden av videorommet dominerer en stor trekasse med påskriften A Little Slice of Norway. På innsiden er det plassert en trestamme i betong. Verket er laget av den miljøaktivistiske kunstneren Tore Reisch. Reisch har arbeidet med forholdet mellom mennesker og natur med et poetisk kunstnerisk uttrykk.

Reisch sitt verk er et av få som utfolder seg i rommet. Problemet ligger ikke nødvendigvis hos kunstnerne eller kuratorene, men i lokalets egne begrensninger. Det er få store uavbrutte veggflater, og forstyrrende elementer i rommene trekker oppmerksomheten bort fra kunsten. Helheten forsvinner, men det finnes mange gode enkeltverk.

Powered by Labrador CMS