INITIATIV: Hans Christian Toftesund i Markedsføringsgjengen på Samfundet engasjerte DnB NOR som sponsor .

Sponsor med engasjement

I kjølvannet av dårlige sponsorkriterier overtar DnB NOR som hovedsponsor for Samfundet.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har satt av én million til ulike bidrag til Samfundet, og det kan godt bli mer, sier banksjef Lill Bente Totland, i DnB NOR.

Fakta

Fakta i saken:

Faktaboks

  • DnB NOR tar over Adresseavisens posisjon som hovedsponsor på Samfundet
  • DnB NOR er Norges største finanskonsern.
  • Den nye avtalen er på om lag en millioner kroner.
  • Markedsføringsgjengen har utarbeidet avtalen som iverksettes fra våren.
  • Hovedsponsor får tildelt 50 gratisbilletter i løpet av ett år.
  • Adresseavisa vil heller satse på breddeidrett i distriktene.

Markedsføringsgjengen (MG) med Hans Christian Toftesund i spissen har inngått en millionavtale med DnB NOR. Studentersamfundets nye hovedsponsor skyter inn 500.000 i rene budsjettkroner. Avtalen gjelder i første omgang for ett år, men sponsoren har muligheten til å utvide kontrakten på to år. Til sammenligning hadde den tidligere hovedsponsoren Adresseavisa en avtale på estimerte 230.000 kroner i direkte innskudd og omtrent 200. 000 kroner i annonser for Samfundet i Adressa.

Adresseavisen omprioriterer

– Vi startet en dialog med Adressa, men vilkårene var ikke spesielt bra verken for Adressa eller Samfundet, sier MG-sjef Toftesund.

Direktøren for privatmarkedet Bjørn Vik-Moe i Adresseavisa sier at selve skiltet har stått på taket siden 2007, og Adressa nådde en smertegrense når DnB NOR la frem et bedre tilbud.

– Samarbeidet mellom Samfundet og Adresseavisa har vart over mange år, og det er absolutt interessant for oss å fortsette med det, sier direktør Vik-Moe.

De vil heller bruke midlene som gikk til skiltet på sponsing i distriktene. Adressa sponser allerede ISFiT, Quak og UKA.

– Vi har akkurat skrevet under på å være en av hovedsponsorene til UKA-11. Engasjementet vårt i forhold til studentene kommer ikke til å forsvinne med skiltet, sier Vik-Moe.

Adressa vil utvikle samarbeid på andre måter, og håper blandt annet at de kan fortsette å arrangere sin egen prisutdeling, UTawards, på Huset.

– UTawards har begynt å sette seg som konsept, og er også økonomisk gunstig for Samfundet, sier Vik-Moe.

Studentsatsning

Da MG presenterte Samfundet for DnB NOR imponerte studentenes forarbeid i forbindelse med fremførelsen.

– Etter sommeren startet vi en storsatsning mot studentene, som nå er den viktigste målgruppen for DnB NOR i Trondheim. Vi hadde ikke utarbeidet noen bestemt form for markedsføring ennå, så MG var virkelig på rett sted til rett tid, sier banksjef Totland.

Verdiene, engasjement og dugnadsånden som finnes på Samfundet stemmer godt overens med DnBs profil. De bygger nå opp en egen avdeling som skal jobbe mot målgruppen, der Samfundet er et ledd i denne satsningen.

Begge parter sier det har vært en lang prosess å utarbeide en avtale de begge er fornøyde med.

– Vi har gått noen runder og jeg tror vi har hatt rundt ti møter for å få i havn denne avtalen. DnB NOR respekterer Samfundets lover og tradisjoner, og vi har brukt mye tid for å tilpasse oss disse.

Hun poengterer at de ikke er interessert i å tapetsere veggene med DnB NOR. Samarbeidet med Samfundet og studentene er viktigst.

– Vårt læringsutbytte i forhold til studentenes tenkemåte har vært givende. Reklamemessig er vi allerede synlig på mange steder, det området er godt dekket, sier banksjefen.

MG-sjef Toftesund synes det er både viktig og spennende å jobbe med seriøse sponsorer. Både med tanke på goder i forhold til dagens medlemmer, men også i forhold til fremtidige samarbeidspartnere.

– Forslaget ble fremmet, og godkjent, i Storsalen før avtalen ble underskrevet 10. februar. At dette har foregått på medlemmenes premisser har vært viktig for oss, sier han.

DnB som storsalsbooker

I tillegg til et større budsjett vil medlemmene merke sponsorskiftet i form av nytt skilt på taket og reklame på billettene.

– Vi gleder oss til å bli bedre kjent med studentene i byen, sier banksjef Totland.

MG-sjef Toftesund legger til at Samfundet har mulighet til delta på DnB NORs arrangementer og profilere seg selv på andre arenaer.

Hovedsponsoren ønsker seg et åpningsarrangement når skiltet kommer opp i løpet av våren. Ved siden av det vil de ha to til tre arrangement på Huset i året. Banken vil også booke en større konsert i Storsalen, som en gave til studentene i Trondheim.

– Vi sitter med mye kompetanse, og kan godt tenke oss å bidra som tallknekkere. Kurs i forhold til aksjekjøp, finansiering av bolig og oppstart av bedrift er også noe vi kan tenke oss å bidra med, sier Totland.

Powered by Labrador CMS