
Studentene sviktet Kosmorama
Kosmorama solgte kun 54 studentpass til årets filmfestival.
– Vi har åpenbart ikke klart å kommunisere tilbudet godt nok ut til studentene, innrømmer festivalsjef Ola Lund Renolen ved Kosmorama.
Totalt ble det solgt 54 kampanjepass for studenter til festivalen som ble avholdt i Trondheim fra 11. til 16. mars.
– Det er en forsvinnende liten andel av den totale studentmassen, sier Renolen.
Nå ønsker han et bedre og tettere samarbeid med NTNU for å trekke studentene.
– Vi er ikke i nærheten av å utnytte potensialet som ligger i et samarbeid med universitetet, og universitetet er ikke i nærheten av å se potensialet vårt.
Professor Bjørn Sørenssen ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved NTNU hadde selv et diskusjonsopplegg angående en dokumentarfilm under filmfestivalen.
Selv om han er fornøyd med opplegget og festivalprogrammet, er Sørenssen enig i at filmfestivalen har et forbedringspotensiale når det kommer til mobilisering av studenter.
– På filmfaget satt vi undervisningen til side under festivaldagene. Men vi kan ikke tvinge folk til å dra, heller.
– Ikke fulgt godt nok opp
Sørenssen ønsker et bedre samarbeid med Kosmorama velkommen, men mener det krever en bedre planlegging.
– Temaene for festivalen burde ha blitt klart tidligere. Da kunne Kosmorama engasjert NTNU på et tidligere tidspunkt, og vi kunne integrert temaene i undervisningen på filmvitenskap. Men et slikt undervisningsopplegg må planlegges minst et halvt år i forveien. Jeg vil si at vi på instituttet hadde en god dialog med Kosmorama, men at det ikke ble fulgt godt nok opp i høst, sier professoren.
Sigbjørn Pettersen er filmvitenskapstudent og var blant dem som ikke avla Kosmorama et besøk i år.
– Det var rett og slett for dyrt for min del. Jeg vet faktisk ikke om noen som kjøpte festivalpass. Men hadde det vært et mer samkjørt opplegg mellom Kosmorama og NTNU hadde nok flere blitt fristet til å ta turen, sier Pettersen.
Generelt dårlig billettsalg
Det var ikke bare studentene som sviktet årets internasjonale filmfestival i Trondheim. Kosmoramasjef Renolen er ikke fornøyd med det totale billettsalget på rundt 18000, som er 5000 lavere enn forventet. Han mener årsaken til svikten i billettsalget er en sum av forskjellige ting.
– På grunn av trangere økonomiske rammer var vi i år nødt til å redusere antallet forestillinger og droppe den tunge markedsføringen i forkant. Det er også mulig vi hadde et for tungt program, sier Renolen.
– Er Kosmorama først og fremst en bransjefestival?
– Det vil jeg ikke si. Bransjefokuset er noe som kommer i tillegg, og har ingen innvirkning på det publikumsrettede filmprogrammet. Jeg stiller meg uforstående til at det blir gjort til et problem at det finnes flere tilbud. En satsing mot både bransjen og publikum er ikke gjensidig utelukkende, mener Renolen.