
– Utfordrende med høyt nivå
UKA henter ekstern hjelp.
– UKA har vokst seg såpass stor at publikum forventer verdensstjerner på plakaten. Da kreves det også bookere som klarer å skaffe de store artistene. Vi holder derfor muligheten for å bruke eksterne bookere åpen. Med et overskudd på 9.2 millioner i 2007 og 8.8 millioner i 2009 føler vi selvsagt et press for å prestere, sier nåværende UKE-sjef Tore Lie Falkenberg.
UKA-09 var først ute med å benytte seg av en ekstern booking-agent.
– Avgjørelsen om å betale en booker tok vi fordi vi hadde lyst til å videreføre prestasjonen med store band som Muse fra UKA-07, sier tidligere UKE-sjef, Torgeir Bryge Ødegården.
I 2007 hadde UKA med bookere som hadde en del erfaring, men som ikke lenger ville være med som frivillige. For å dra nytte av kompetansen videre ble det innledet et profesjonelt samarbeid. Ødegården mener UKA skal drives på frivillig basis, men at det er vanskelig når det er på et nivå der det ikke lenger bare er å kaste seg ut i det.
UKAs mest inntektsbringende og tradisjonsrike del av programmet, UKE-revyen, leier også inn ekstern hjelp i form av revyinstruktører.
– Så store som arrangementene i Dødens Dal og UKE-revyen har blitt, er det ikke urimelig å leie inn kompetanse utenfra, synes Ødegården.
– Under tidligere UKEr har det ofte vært sånn at man traff blink og booket band som var på vei opp. Det er snakk om god timing. Jay-Z var stor og med et marked i endring krevde det kontakter for å få ham på plass til UKA.
Den tidligere UKEsjefen presiserer at booking heller ikke er rakettvitenskap.
– Å booke for UKA er en kjempemulighet til å skape seg kontakter innen musikkbransjen og å få prøvd seg på det store markedet. Den største utfordringen er konkurransen med de store aktørene som for eksempel Atomic Soul. De kontrollerer store deler av bransjen, og er ikke spesielt begeistret for små aktører som prøver å booke på egen hånd. Men til syvende og sist er det et marked hvor pengene rår, sier Ødegården.