
Bussomveltning like rundt svingen
I august vil nye, miljøvennlige busser med økt avgangsfrekvens rulle i Trondheim. Fra og med desember vil den reelle avgangstiden vises på monitorer på busstoppene - og på mobiltelefonen din.
AtB er navnet på det fylkeskommunale selskapet som fra 23. august 2010 overtar ansvaret for det regionale kollektivtrafikktilbudet. Den daglige driften av trafikken er nå blitt anbudsutsatt, men AtB vil avgjøre takster og rutetilbud, og markedsføre tilbudet mot publikum.
– Vi planlegger rutene og markedsfører tilbudet, mens underleverandørene får ansvar for å kjøre de enkelte rutene, sier administrerende direktør Ada Myhren i AtB.
I Trondheim har Team Trafikk vunnet anbudsrunden. Fra og med august vil halvparten av byens busser bære AtBs logo, men i 2011 vil alle bussene bære AtBs grønne farge og logo.
Men Myhren varsler i tillegg store endringer i busstilbudet.
GPS-system i desember
Blant endringene man vil merke som reisende er lystavler med elektronisk sanntidsinformasjon på stasjonene.
– Det er kjøpt inn et GPS-system som er i implementeringsfasen, med sendere i alle bussene som oppdaterer monitorer på stasjonene med reell tid til avgang. Man vil også kunne finne ut hvor langt unna bussen er ved hjelp av mobilen, ved å bruke sms eller WAP. Er bussen forsinket, trenger du dermed ikke løpe, sier Myhren.
Italienske Swarco vant anbudet om å levere systemet, som i følge AtB vil være i drift i desember.
Flere avganger
– Vi har en opsjon i avtalen om å øke frekvensen på avganger, og vi vil øke avgangen på utvalgte ruter, forteller Myhren.
Foreløpig er det ikke bestemt hvilke ruter som skal få flere avganger, men AtB ønsker å ha med studentene i planleggingen. I tillegg vil det holdes møter med studentene to til tre ganger i året.
Foto: NYE FARGER: Slik vil de nye bussene se ut. Ti av de nyinnkjøpe bussene er hybrider, og 41 er gassbusser. (Foto: AtB)– Vi ønsker å ta med studentene siden de er en stor del av vår målgruppe. Slik får vi utarbeidet rutetider som passer med både studentenes vaner og eksamensavvikling. Men vi vil også vite mer om opplegget rundt studiestart på de ulike campusene, og hvordan vi skal unngå kø i salg av billettene i starten av semestert, sier Myhren.
Les også: - Verste køen jeg har sett
De øverste tillitsvalgte fra de ulike utdanningsinstitusjonene samt Velferdstinget deltar i første omgang på disse møtene. Velferdstinget er hovedkontaktperson med ansvar for å følge opp AtB.
– Dette gir busstilbudet store, flotte fremtidsutsikter. Nå er det vår jobb å følge opp at det som blir lovet også blir holdt. Hvis ting ikke går som de skal, skal vi nok la høre fra oss, sier leder Thea Indahl Mæhlum ved Velferdstinget.
Bussparken oppgraderes
– Bussparken vil bli kraftig oppgradert; alle de bussene som var ute på anbud og ble kjøpt av Team Trafikk, er helt nye, sier Myhren.
Bussene skal være grønne i dobbel forstand. Grønnfarget på utsiden, og miljøvennlige på utslippssiden.
– Ti av de nyinnkjøpte bussene er hybrider, og 41 av dem er gassbusser, sier Myhren.
AtB vil i tillegg sette strenge kvalitetskrav til vedlikehold av bussene og kundeservice.
– Vi vil måle Team Trafikk på blant annet renhold, kundeservice og en del andre kriterier. Hvis disse ikke blir overholdt kan vi ta ut bøter, forteller Myhren.
Usikkerhet rundt studentrabatt
Fylkeskommunen har ansvaret for å utarbeide en ny takstmodell, og komme med en instilling som skal ut på høring 5. mars.
– Her skal det blant annet tas opp spørsmål knyttet til periodekort, aldersgrense på studentrabatt og studentrabatt som sådan, sier leder for regional utvikling og samferdsel Odd Moldestad i Sør-Trøndelag Fylkeskommune.
Beslutningen ligger enda et stykke frem i tid. Innstillingen vil først bli vedtatt i april eller juni.