
Delvis lykke
Det er sterke føleleser i sving når bildelene nå endelig kommer etter mange måneders arbeid for Revolve-teamet.
Ved institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk sitter Steffen Johnsen, Marius Øgård og Ida Klemetsrud. Medlemmene i Revolve holder på å bygge en racerbil som skal være med i den internasjonale Formula Student-konkurransen som holdes i juli. Det handler om å anvende teoretisk kunnskap til praktiske formål.
– Bilen vi holder på å bygge kan gå veldig fort. Målet er at bilen skal akselerere fra 0 til 100 på fire sekunder. Formulabilen kan gå i over 100 km i timen og i svingene kan den oppnå 1,5 G-krefter, sier teknisk leder Steffen Johnson.
Sterke følelser
Det er mye arbeid som ligger i et slikt prosjekt. Studentene kommer fra ulike linjer og ulike klassetrinn, men de ønsker alle å gjøre det best mulig i konkurransen i juli. Ofte kan studentene legge inn over 20 timer i uken på dette prosjektet. Derfor er ofte følelsene sterke når de endelige produktdelene kommer.
– Det er uendelig mange timer som går med på et slikt prosjekt. Følelsene er sterke når de bildelene vi har jobbet månedsvis med endelig kommer. Da kan det være mye tårer og latter, sier Johnson.
Høyt på strå
Det internasjonale miljøet rundt Formula Student-konkurransen er stort. Hvert år konkurrerer flere hundre lag for den beste plasseringen på formula banen Silverstone i England. Her er det strenge kriterier som de ulike lagene blir vurdert på og dommerne i konkurransen kommer fra eliten i bilsportmiljøet.
Foto: Eirik Indergaard, Under DuskenNØYE PLANLAGT: Ingen ting er overlatt til tilfeldigheter når Revolve-gjengen skal bygge racerbil.– Når vi deltar i konkurransen er vi representanter for NTNU og det er mye press for at vi skal prestere best mulig. Det er folk høyt oppe i formula miljøet som bedømmer bilen våre, sier Marius Øgård.
Deltagerne bedømmes på en rekke ulike kriterier i konkurransen. Disse går på yttelsesevnen til bilen, kost analyse, hvor bra bilen kjører i et åttettall, designet på bilen og hvor drivstoffsgjerrig den er.