
Driftsendring med miljøet i fokus
I dag har 5000 NTNU-ansatte gratis parkeringsoblat, men det finnes kun 2750 parkeringsplasser. Nå vil universitetet begynne å ta betalt for oblatene for å minke bilbruken.
– Det vil bli store endringer når det gjelder parkeringsplassene både ved Gløshaugen og Dragvoll, sier driftsjef, Jørn Wiggo Bergquist, ved NTNU. Han sier at endringene skjer på grunnlag av ulike faktorer som lenge har bekymret driftseksjonen ved NTNU.
– NTNU har et ansvar når det kommer til miljø. Bystyret i Trondheim har vedtatt et mål om å redusere Co2-utslipp med 20 prosent frem mot 2018. Skal NTNU på noen måte bidra til dette, må man se til driftsendringer. Ved at færre ansatte kjører bil til jobb vil det bidra til å redusere utslippene, sier Bergquist.
Bilbruken er ikke det eneste som må reguleres. Fremkommeligheten til og fra jobb må også endres. Her har driftslederen allerede kommet med forslag.
Parkering vil koste penger
– NTNU har få besøksplasser, spesielt på Gløshaugen. Vi har for også få handicap-, motorsykkel-, og sykkelplasser. 5000 ansatte har gratis oblat som gjelder for 2750 parkeringsplasser. Dette gir svikt i fremkommelighet. Ved å ta betalt for oblatene vil man over tid se at ansatte benytter seg av andre transportmidler, sier Bergquist.
Ulovlig skilting
– Skiltingen vi i dag har på alle campus, er også ulovlig fordi oblatordning ikke er tillatt. Vi er pålagt av politiet om å endre skiltingen. Det betyr at vi må ha offentlig skilting der det skal være offentlig parkering og privatrettslig skilting der det skal være betalingsordning, sier Bergquist.
Med disse momentene som bakgrunn, i tillegg til at en omskilting koster flere hundre tusen kroner, ønsker man å tenke i et lengre perspektiv. Derfor skal man foreta en skilting som kan gjelde for flere år fremover.
Svenn Roar Øverlie, driftsleder for bygningstjenester la 19. mars frem et notat angående driftsendringer ved NTNUs parkeringsområder. Dekanene vedtok at driftslederen må jobbe videre med saken. Driftslederen må komme med konkrete forslag på overnevnte momenter. Forslaget skal deretter være et diskusjonsgrunnlag for å komme frem til en endelig løsning.
Det har ennå ikke vært diskutert hva en eventuell inntekt fra parkeringen skal brukes til.