
– Forskningen må gagne undervisningen
Andelen forskere uten undervisningsforplikteser har vokst kraftig de siste årene. Studentrepresentantene er bekymret for utviklingen.
– En konsekvens av denne utviklingen kan bli at studenter kommer lenger unna forskningen. Forskningen må gagne undervisningen. Det er viktig å generere ny kunnskap til de som går ut i jobb, sier fag- og forskningspolitisk nestleder Jon Mikkel Haugen ved Studenttinget (STi).
Nye tall fra Database for statistikk og høyere utdanning viser at norske universiteter og høyskoler ansetter forholdsvis mer forskere som ikke driver med undervisning enn tidligere. De siste ti årene har antall forskningsstillinger som postdoktorer økt med 215 prosent, og forskere med doktorgrad har hatt en økning på 156 prosent. Professorer og førsteamanuensis, som driver med både forskning og undervisning, har til sammenligning økt med henholdsvis 41 og 29 prosent.
Ekstern finansiering
Leder Liv Berit Augestad for Forskerforbundet ved NTNU er bekymret for at det kan utvikle seg en mangel på vitenskapelige ansatte med undervisningsforpliktelser.
– Samtidig som studentmengden på NTNU øker, mangler universitetet ressurser til å ansette faste vitenskapelige ansatte, sier hun.
Augestad forteller at den sterke veksten i antall forskerstillinger skyldes økningen i eksterne finansieringer.
– Eksternt finansierte forskerstillinger er en økende internasjonal trend. Her gis det bevilgninger til spesifikke prosjekter hvor forskerne ikke har undervisningsplikt, sier hun.
Hun legger til at eksterne finansieringer er spesielt aktuelt for Gløshaugen.
– Gløshaugen har nære tilknytninger til næringslivet, og får blant annet midler til samarbeidsprosjekter med ulike bedrifter, sier hun.
Kulturproblem
Haugen ved STi mener at det eksisterer en skjevfordeling mellom forskning og utdanning.
– Forskning har en mye høyere status enn undervisning i dag. Mange ansettes på grunn av fremragende forskningsresutater, men ikke like mange blir belønnet for gode undervisningskvaliteter, sier han.
Han mener det er viktig å jobbe for å vise verdien av undervisningsdelen.
– Det må helt klart skje en kulturendring for hva vi verdsetter, og insentivordningene for forskning og undervisning må stå i stil med hverandre, sier han.
Haugen forteller at STi vil arrangere et møte med rektoratet ved NTNU for å diskutere forskningsbasert undervisning, som handler om at vitenskapelige ansatte skal både forske og undervise.
– Vi vil fremme et forslag om hva begrepet bør innebære i praksis, og det er mulig at vi setter i gang en kampanje for, sier han.