
Helsetilbudet må forbedres
SiTs årlige brukerundersøkelse viser at samskipnaden har mye å gå på.
– Det er et stort forbedringspotensial, mener velferdstingslederen.
Studentsamskipnaden i Trondheim undersøker hvert år tilfredsheten blant sine kunder. Årets resultat er nylig utredet og konkluderer i stor grad med en positiv utvikling. Undersøkelsen fokuserer blant annet på mattilbud, helse og informasjonsflyt.
– Dersom vi kan få gode resultater på disse punktene, er det større sannsynlighet for at respondentene er tilfreds med de andre tjenestene vi kan tilby, sier administrerende direktør Knut Solberg i SiT.
Den årlige undersøkelsen har siden oppstarten vist en generell positiv utvikling for SiT. Et av satsningsområdene er informasjonsflyt, spesielt knyttet til hvordan organisasjonen promoterer seg på Internett.
– En av SiTs største utfordringer er å imøtegå studentenes behov og ønsker, samtidig som vår virksomhet skal lønne seg. Vi ønsker spesielt å se nærmere på nye abonnementsløsninger på mat. I dag kan vi tilby middag til rundt 50 kroner. Et av målene våre er å redusere denne prisen til rundt 30 kroner, sier kommunikasjonssjef Halvard Danielsen i SiT.
Mye kan forbedres
Ifølge undersøkelsen får tilfredshet til psykososial helsetjeneste 64 av 100 poeng. Total skåre på dette området var 73 poeng i 2008 og 68 poeng i 2007.
Leder Thea Indahl Mæhlum ved Velferdstinget mener fortsatt det er forbedringspotensial på en rekke områder. Indahl Mæhlum presiserer også at kapasiteten til det psykiske helsetilbudet er sprengt, og at det er viktig å få på plass et skikkelig lavterskeltilbud til studentene.
– Den psykiske helsen til studentene er dessverre ganske lav, og det er mange som sliter med angst. En del av disse lidelsene krever ikke langvarig behandling, det er derfor viktig å etablere en drop-in-ordning slik at studentene kan få rask hjelp med sine psykiske vansker, sier lederen.
– SiT kan konkludere med en økning i tilfredsheten rundt kafe- og mattilbudet. Tror du det har gått på bekostning av andre tilbud?
– Vi ser at satsingen på mattilbudet har gitt positivt utslag, men det er nok dessverre slik at dette har gått på bekostning av andre viktigere områder. Vi ønsker at det skal fokuseres mer på helsetilbudet i neste omgang, sier Thea Indahl Mæhlum.
Flere med tyngre psykiske lidelser
Direktør Anders Stenvig i SiT Velferd mener nedgangen i tilfredsheten rundt det psykososiale helsetilbudet skyldes den økende pågangen.
– Vi ser dessverre en økning i antall pasienter med tyngre psykiske vansker. Vår kapasitet er ikke tilstrekkelig til å behandle alle tilfellene, noe som resulterer i at en del pasienter må sendes videre for behandling. Dette medfører lang ventetid i en fase som kan være ekstremt krevende for den enkelte pasienten. Vi ønsker å øke lavterskeltilbudet for å gi flere pasienter hjelp, samtidig som ventetiden må reduseres, sier Anders Stenvig.
Misnøyen til respondentene går blant annet ut på hvorvidt behandlerne opptrer vennlig og profesjonelt. Indahl Mæhlum mener det er skremmende at praksisen ved behandling av studenter med psykiske vansker er så dårlig. Hun håper SiT vil vektlegge en forbedring av den psykososiale helsetjenesten i fremtiden.