FULL FEST: Selv mandag morgen ble festpreget da Ingeniørspillet ble lansert på bokhandelen på Stripa. Andreas Bertheussen i Realfokus feiret det som allerede har blitt en spillsuksess sammen med NTNUs rektor Torbjørn Digernes.

Ingeniørspill til tusen

Første opplag nesten utsolgt før lanseringen.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er rett og slett steike bra, sa en engasjert Digernes etter avdukingen.

Mandag morgen ble det allerede nesten utsolgte Ingeniørspillet lansert på Gløshaugen. Rektoren var storfornøyd med å ha fått sikret seg det første spillet foran en full bokhandel. Han avduket halv ti i dag morges tårnet av spill på SiT Tapir på Gløshaugen.

– Jeg har stor sans for alt som kan bidra til forståelse i samfunnet, og vil nok plage både familie og venner med mye spilling fremover, kunne en lattermild Digernes fortelle.

Foto: Øyvind Aak, Under DuskenREALFOKUS: Gøran Berntsen og Bård Gamnes i Realfokus. Studentbedriften prøver å øke interessen for realfag, og har det siste halve året jobbet intenst med å lage Ingeniørspillet.Avdukingen ble både innledet og avsluttet med musikk og dans i regi av Strindens, til stor applaus fra de fremmøtte.

Eget initiativ

Bak spillet står Bård Gamnes, Gøran Berntsen og Andreas Bertheussen.

Alle tre er studenter ved entrepenørskolen på Gløshaugen, og har laget spillet på eget initiativ ved siden av studiene.

– Det begynte med at vi hadde lyst til å lage et brettspill for realister og teknologifantaster, sier Gamnes.

De tre hadde allerede jobbet sammen under et stort prosjekt for to år siden, og kom fort i gang med planleggingen av spillet.

– Vi begynte i oktober 2010. Da opprettet vi en nettside hvor folk kunne komme med forslag til spørsmål, samt en facebookside for å få litt oppmerksomhet rundt spillet, forteller Gamnes.

Prosessen gikk raskt unna da de først var kommet i gang.

Foto: Øyvind Aak, Under Dusken– I løpet av seks måneder med jobbing var spillet ferdig, sier Gamnes.

Dette var seks intense måneder.

– Det ble mange lange dager på kontoret, gjerne fra åtte om morgenen til ti-elleve om kvelden. Både med godt humør og noe mindre godt humør, forteller han.

Imponerte Egmont

De tre spillentusiastene har fått produsert spillet sitt i Tyskland, da det knapt foregår spillproduksjon her i landet.

– Vi var i kontakt med blant annet Egmont under prosessen, men de var skeptiske til hvorvidt hvorvidt tre studenter skulle lykkes med dette, sier Gamnes.

Da spillet var ferdig viste de Egmont resultatet.

– De ble meget imponerte over hva vi hadde fått til, sier han.

Interessen rundt spillet har vist seg å være svært stor, større enn de tre hadde regnet med.

– Vi er allerede i gang med å planlegge andre opplag, som vi tenker blir rundt 2-3000 spill, forteller Gamnes.

Powered by Labrador CMS