
Inn i teltvarmen
Dine dager som arbeidsledig er talte når det blir arrangert karrieredag for studenter ved NTNU.
Både bedrifter og studenter møtte opp da indøk-studentene arrangerte karrieredag på NTNU torsdag. 88 ulike bedrifter møtte opp på stand, under det som var hovedattraksjonen for årets karrieredag.
Hensikten med karrieredagen er å fungere som et bindeledd mellom studenter og bedrifter. Gjennom arrangementet håper bedriftene på å rekruttere de klokeste hodene blant NTNU-studentene.
– Tøft å skille seg ut i mengden
Det store teltet som var satt opp utenfor hovedbygningen på Gløshaugen var fylt til randen med studenter og representanter for de ulike bedriftene. Studentene gikk hele tiden inn og ut fra teltet, som har en kapasitet på 981 mennesker.
– Her er det gode muligheter til å skaffe seg en sommerjobb og bli litt bedre kjent med bedriftene, sier karrieredagarbeider Magnus Lund Melsom.
Han legger til at det er viktig at man har en personlighet som passer for den bedriften det er snakk om. Jobbsøkingen er imidlertid ikke uten vanskeligheter.
– Det kan være tøft å skille seg ut i mengden og det er mye som skal til for at bedriften faktisk husker deg, sier Melsom.
Konsulentpersonlighet
Accedo var en av bedriftene som sto på stand under karrieredagen. Selskapet startet i 2008 og driver med rådgivning og teknologi. De rekrutterer villig blant NTNU-studenter, hvor mange selv har bakgrunn.
Foto: Magnus Christoffersen, Under DuskenPÅ UTKIKK: Ansatt Simon Larsen fra Accedo ser etter studenter med teknisk interesse og sosiale evner. – Konsulentpersonlighet og sosiale evner er blant noen av kriteriene vi søker hos studenter. I tillegg er det viktig at de vi rekrutterer har tekniske evner og egenskaper, sier ansatt Simon Larsen fra Accedo.
Han legger til at de er nøye med hvem som får jobb.
– Vi er veldig interesserte i å skaffe kandidater som har studert ved NTNU, sier Larsen.
Jakter på studenter
Det internasjonale selskapet KPMG var også representert på karrieredagen. KPMG tilbyr tjenester innen revisjon, skatt og avgifter og rådgivning. Selskapet som opprinnelig ble startet i Sveits er med sine 145 000 ansatte et av verdens største innen sitt felt.
Foto: Magnus Christoffersen, Under DuskenSPEIDER ETTER STUDENTER: Senior rådgiver Beate Cedsal fra KPMG er på jakt etter de klokeste hodene blant NTNU-studentene. – Vi jakter på de beste studentene og ansetter i hovedsak de som har studert industriell økonomi. Konsulentegenskaper, evnen til å lære seg ting raskt, gode kommunikasjonsevner og arbeidslyst er egenskaper vi ser etter når vi ansetter folk, sier senior HR-rådgiver Beate Cedsal for KPMG.
Cedsal legger til at karakterer er viktig.
– Når vi ansetter nyutdannede ser vi ofte på karakterer. Gode karakterer er ofte en indikasjon på velutviklede læringsevner, sier Cedsal.