
Kapasitetssvikt på Dragvollbussen
Opplever du at der er dårlig plass på bussen til Dragvoll? Du er ikke alene.
Det er ikke et nytt problem at kapasiteten på Dragvollbussene er dårlig. Det finnes mange reisende som opplever at de ikke kommer seg på bussen på grunn av lite plass. ATB byttet i sommer ut vanlige busser med leddbusser på rute nummer fem, likevel opplever mange at kapasiteten fortsatt er dårlig.
Dårlige forhold
Student ved NTNU, Andreas Hodneland var nylig med på en ubehagelig reise.
Foto: Aleksander Hauge, Under DuskenDÅRLIG BEHANDLET: Student Andreas Hodneland mener måten han ble behandlet på er uakseptabelt.– Jeg tok bussen klokken fire i går fra Dragvoll og som vanlig var bussen full. Det virket som om bussjåføren hadde det travelt. Han var aggresssiv, og dessuten fulgte han ikke alltid fartsgrensen. Når bussen var kommet til Gløshaugen stoppet den og sjåføren annonserte via høyttalersystemet at det var noe feil med dekkene og at alle måtte gå av. Dette er uakseptabelt, sier Hodneland.
Det er imidlertid ikke bare reisende som føler seg dårlig behandlet. Bussjåfør Steen Laursen mener den manglende kapasiteten går ut over hans arbeidsmiljø.
– Det er direkte ubehagelig å være sjåfør på en så trafikkert rute. Fra klokken åtte om morgenen og til rundt tolv er det alltid stor pågang. Dette går kraftig ut over min arbeidsplass, dessuten er det slitsomt siden reisene ofte tror det er bussjåførens feil. Noe må bli gjort ganske raskt, sier Laursen.
ATB i dialog med Nettbuss
Kommunikasjons- og markedssjef Grethe Opsal er klar over problemet og forteller at ATB jobber med å løse utfordringen.
Foto: Aleksander Hauge, Under DuskenUBEHAGELIGE ARBEIDSFORHOLD: Bussjåfør Steen Laursen mener noe må bli gjort ganske raskt for å endre arbeidsmiljøet til busssjåførene.– Vi er klar over problemet, men vi har ingen konklusjon på kapasistetsutfordringene ennå.
ATB er i dialog med Nettbuss for å få i gang et mulig samarbeid der Nettbuss kan bidra med å løse kapasitetsproblemene for eksempel i form av ekstra busser.
– Vil vi prøve så godt vi kan for å løse kapasitetsproblemene så raskt som mulig, sier Opsal.
Foto: Aleksander Hauge, Under DuskenINGEN LØSNING: Grethe Opsal informerer Under Dusken om at når en løsning er funnet vil de ta kontakt omgående.