
Karrierefokus på Dragvoll
(Foto og klipp: Tor Halle Rise, Student-TV)
Onsdag ble det arrangert karrieredag på Dragvoll i regi av Studentrådene HF og SVT. Her kom bedrifter fra hele landet for å gi studentene en smakebit på hva arbeidslivet kan by på. Leder for karrieredagen Iris Maria Makridis mener arrangementet markerer et viktig skritt mot å skape et større karrierefokus på Dragvoll.
– Vi i arrangementledelsen har hatt inntrykk av at dragvollinger har litt dårlig selvtillit når det kommer til fremtidige arbeidsmuligheter. De er usikre på «hvor det er bruk for meg». Vi håper at karrieredagen kan bidra til å endre negative holdninger til humanister og samfunnsvitere. Dragvollinger har et mangfold av ulike jobbmuligheter, sier Makridis.
Vil etablere et varemerke
Makridis forteller imidlertid at det var utfordrende å få tak i bedrifter. I forkant av karrieredagen gjennomførte arrangementledelsen en studentundersøkelse for å kartlegge hvilke bedrifter som var ønsket. Her ble flere private bedrifter nevnt, slik som Ernst & Young og Statoil. De ønsket imidlertid ikke å komme.
– Slike bedrifter rekrutterer primært på Gløshaugen. Mange av bedriftene vi har vært i kontakt med trodde dessuten at karrieredagen på Gløshaugen dekket hele NTNU, mens den i realiteten er spesialisert for gløsinger, sier hun.
Arrangementledelsen satser nå på å gi karrieredagen på Dragvoll et solid varemerke.
– Det er første gang i år at studentrådene HF og SVT arrangerer karrieredag på Dragvoll. Vi håper imidlertid at dette kan bli en tradisjon, slik at vi kan bli mer kjent for ulike bedrifter, sier Makridis.
Hun forteller at de allerede er på god vei til å nå dette målet.
– Flere av bedriftene som sa nei i år, er positive til å komme neste år, sier hun.
– Trenger folk som har peiling på folk
Under Dusken snakket med flere av studentene som hadde møtt opp på karrieredagen. De er enige i at det er viktig med et større karrierefokus på Dragvoll.
– På Gløshaugen er det karrieredager hele tiden, men Dragvoll-studenter har et like stort behov for å bli kjent med bedrifter og potensielle arbeidsgivere, sier pedagogikkstudent Hans Petter Kleppen.
Foto: Marius Tvinnereim, Under DuskenHan mener at utdanninger innenfor samfunnsvitenskap og humaniora har en viktig verdi.
– Arbeidslivet trenger folk som har peiling på folk. Å forstå mennesker er viktig for blant annet salg av ulike varer og tjenester. Sosiale medier er dessuten en ekspanderende sektor, og her er humanistisk og samfunnsvitenskapelig kompetanse høyst relevant, sier Kleppen.
Christer Aarvåg fra Nordea var en av de som stod på stand under karrieredagen på Dragvoll. Han mener at en utdannelse fra Dragvoll gir gode muligheter på arbeidsmarkedet.
– Vi ansetter folk fra mange ulike studieretninger. Vi trenger spesialister, alt fra de som er eksperter på renter, til de som vet hvilke land som er «up and coming». På våre hjemmesider kan studenter utvikle sin egen jobbprofil. Herfra headhunter vi folk, også de som har en humanistisk eller samfunnsvitenskapelig utdannelse, avslutter han.