
Manglende kjennskap til velferdstilbudet
– Vi kan bli bedre på kommunikasjon, innrømmer SiT.
Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT) publiserte nylig resultatene fra sin undersøkelse om internasjonale studenters tilfredsstillelse med samskipnadens tilbud på vegne av tns gallup. Omtrent en fjerdedel av studentene har svart på undersøkelsen, og resultatene avdekker manglende kjennskap og tilfredsstillelse på flere av tilbudene.
– En av tre internasjonale studenter har liten kjennskap, mens få har god kjennskap til SiTs tilbud. Vi har en jobb å gjøre når det gjelder kommunikasjon, mener velferdsdirektør Anders Stenvig i SiT.
Totalt har samskipnaden som mål å komme opp i 70 poeng av 100 når det gjelder tilfredshet med tilbudet.
– Vi ser at studentene er mer fornøyde når de har bedre kjennskap til tilbudet, derfor er dette prioritert hos oss, sier han.
Internasjonal boom er en utfordring
Den store andelen internasjonale studenter som ble tatt opp ved NTNU i høst ga store utfordringer for samskipnaden.
Kommunikasjonsdirektør Halvard Danielsen tror den største utfordringen er å formidle hele tilbudet til de engelskspråklige studentene. I tillegg har boligmangelen i høst ført til at en del av de internasjonale sitter igjen med dårlige erfaringer.
– Vi ser likevel at de fleste er fornøyde med idrettsbygget og barnehagetilbudet, noe som viser at disse tilbudene fungerer, sier han
Sammenlignet med samskipnadene i Oslo og Tromsø skårer SiT lavere på undersøkelsen. I disse byene er de internasjonale studentene mer fornøyde enn de norske.
– Det kan være mange faktorer som spiller inn på dette. Målet må være at de norske og de internasjonale studentene er like fornøyde med vårt tilbud, og der har vi fremdeles en jobb å gjøre, sier han.
– Stort sett fornøyde
Visepresident Jonathan Brugge i International Student Union (ISU) har inntrykk av at internasjonale studenter stort sett kjenner SiTs boligtilbud.
– Jeg tror de fleste forbinder det først og fremst med boligtilbudet, siden det er tilbudet de aller fleste benytter seg av, sier han.
Boligkrisen rammet særlig de internasjonale studentene i høst, og han tror dette preger synet de internasjonale studentenes syn på SiT.
– Det kan ha hatt negativ påvirkning på tilfredsheten, siden dette var deres første med samskipnaden, sier han.
Brugge tror derimot kafé- og middagstilbudet i liten grad blir utnyttet.
– Selv om tilbudet ikke er dyrt i norsk målestokk, velger de fleste heller å lage middag sammen hjemme på grunn av prisene, forteller han.
Brugge er enig i at det er viktig å fokusere på engelskspråklig informasjon ut til de internasjonale studentene.
– Her kan det sikkert gjøres forbedringer, men jeg synes SiT Bolig stort sett er flinke til å ha informasjon både på norsk og engelsk, sier han.