
Navn og kandidatnummer kobles
Faglærere kan enkelt koble navn og kandidatnummer på oppgaver som leveres inn på It's learning.
– Eneste måte å gjøre det på, mener faglærer.
– Det har vært ganske mye oppstyr rundt anonymitet ved eksamen og midtsemesteroppgavene på NTNU, og mange studenter har ikke vært fornøyde med kandidatnumrene, som enkelt kan spores. Det er tydelig at universitetet har brukt mange ressurser på et nytt system som ikke virker, mener student Åsmund Ervik.
Han synes systemet med kandidatnummer fungerer like dårlig som praksisen med de gamle studentnumrene.
Melding på Innsida
Ervik oppdaget i vår en melding på Innsida, beregnet på alle ansatte ved Institutt for matematiske fag, som han har tilgang til som studentassistent ved instituttet.
«Det kan (...) gjøres oppslag på den enkelte kandidat hvor navn, studentnummer og kandidatnummer kobles. Kontakt Inger, Berit eller Tore dersom du som faglærer trenger hjelp til dette.», lød meldingen.
– Jeg ble overrasket da jeg så innsida- meldinga. Dette er jo stikk i strid med hensikten med kandidatnumrene, at resultater skal holdes anonyme, sier Ervik.
Han tipset Under Dusken om saken tidligere i høst. Seksjonsleder Knut Veium ved NTNUs eksamenskontor avkreftet den gang at systemet med kandidatnummerene ikke gjorde studentene anonyme nok. Han hevdet at kun noen få personer med spesiell opplæring i Studentenes Fellestjeneste (SF), der alle kandidatnummerne og studentenes navn står oppført, skulle ha tilgang til å se hver students kandidatnummer. Men Erviks faglærer innrømte at alle ansatte kunne få tilgang til denne informasjonen.
Spurte om kandidatnummer
Foto: (Faksimile: Ntnu.no)Faglærer Paul Anton Letnes ved NTNU tok kontakt med Ervik og hans medstudenter for å spørre om deres kandidatnumre.
– Jeg syntes det var mer redelig å spørre dem enn å hente numrene fra en database, selv om jeg fikk høre at dette også skulle være mulig, sier Letnes.
Han forklarer problemet med å holde navn og kandidatnummer adskilt.
– Når man leverer slike oppgaver på It's learning kan man ikke unngå å levere med navn. Slik blir det på et eller annet tidspunkt nødvendig å koble sammen navn og kandidatnummer, forteller faglæreren.
Samtidig synes han det virker som om NTNU ønsker at man skal bruke It's learning for innlevering av oppgaver.
– Jeg ser ingen annen måte å gjøre det på, sier Letnes.
Misforståelse
– Faglærerne skal ikke ha mulighet til å koble navn og nummer, så her må det ha skjedd en misforståelse, sier Veium.
Han mener instituttet må ta dette på egen kappe.
– It's learning bør absolutt ikke brukes til innlevering av delvurderinger og midtsemesterprøver, ettersom man her må levere inn på navn. Hva enkelte institutt og faglærere gjør kan ikke vi ta ansvar for. Det ikke er vi som organiserer disse, sier Veium.
– En stor svakhet
– Hensikten med innføring av kandidatnummer var helt klart å sikre bedre anonymisering av studentenes besvarelser. Det at It's learning per i dag ikke har muligheter for å levere inn besvarelser anonymt er en stor svakhet, sier leder Bjørnar Kvernevik ved Studenttinget NTNU.
Han mener ikke dette er en god unnskyldning for at studentene skal måtte oppgi sin identitet.
– Det er utrolig enkelt å opprette et system for digital innlevering, hvor man oppgir kandidatnummer i stedet for navn, og dermed unngå problemet, mener Kvernevik.
Studenttingslederen mener det er kritikkverdig at faglærere spør studentene om den enkeltes kandidatnummer.
– Det vitner om dårlig opplæring. Heldigvis skal It's learning evalueres snart, og Studenttinget vil jobbe for å løfte dette behovet for anonym innlevering inn i evalueringen, forteller Kvernevik.