
– Sensor må ha trillet terning
Stian Hansen brukte en tekstgenerator på internett og refererte til filmer han ikke hadde sett da han avla hjemmeeksamen i filmvitenskap, og sto med glans.
Den tidligere NTNU-studenten vil nå ta et oppgjør med det han kaller useriøse studiepoeng fra Institutt for film- og medievitenskap ved universitetet.
Hansen tok faget FILM 1003 våren 2011 som en del i sin bachelorgrad, og endte opp med karakteren C.
– I dette faget åpnet jeg knapt en pensumbok og deltok ikke på noen forelesninger. Jeg leste et par sider i forbindelse med et muntlig fremlegg, men ellers ingenting. Sensor må ha trillet terning da han bedømte meg.
– Jeg forstår ikke hvordan NTNU kan forsvare å sette opp forelesninger og pensumbøker når ingen av delene er nødvendige for at studentene får gode karakterer, sier Hansen til Under Dusken.
Han mener et vitnemål fra NTNU pleide å være et papir som forteller at personen er villig til å stå på.
– Det er ikke tilfelle lenger. Det kan hende at det var slik en gang, men etter at NTNU begynte med film- og medievitenskapsfag er vitnemålet ikke lenger et kvalitetesstempel. Disse useriøse fagene er en fornærmelse og et slag i ansiktet til alle studenter som jobber hele semesteret og ikke klarer å få ståkarakter, sier han.
– Kjenner seg ikke igjen
Tillitsvalgte ved Institutt for film- og medievitenskap, masterstudent Stig Andre Kristiansen i filmvitenskap og masterstudent Tom Rafaelsen i visuell kultur kjenner seg ikke igjen i Hansens karakteristikk av fagene ved instituttet.
– Vi synes det er synd å høre at en student på vårt institutt mener film- og medievitenskap ikke gir tilstrekkelig kompetanseutvikling. Selv har vi begge bachelor i filmvitenskap hvor de fleste fag har hjemmeeksamen som eksamensform. Det stiller høye krav til bruk av pensum og referanseføring, sier Kristiansen.
Representantene opplyser at dette er noe de vil ta med videre i forbindelse med kvalitetssikringen av utdanning ved instituttet.
– Vi kan ikke kjenne oss igjen i studentens opplevelse av å seile seg igjennom en hel bachelorgrad. Vi kjenner oss heller ikke igjen i at sensorene setter tilfeldige karakterer.
–Vi sitter med en følelse av at den karakteren vi har fått har vært bra eller dårlig avhengig av hvor dedikert vi har vært til å utføre den bestemte eksamensoppgaven, sier Rafaelsen.
– Alvorlig situasjon
– Hvis det å surfe gjennom faget og samtidig oppnå gode karakterer angår mange av våre studenter, snakker vi om en alvorlig situasjon som vil måtte få store konsekvenser. Vi kan ikke leve med å tilby «enkle» grader og utsette studenter for tilfeldig sensur, sier instituttleder Anne Marit Myrstad ved Institutt for kunst- og medievitenskap.
Hun peker på at det her dreier seg om påstander fra en enkelt student og at karakterstatistikk fra instituttet peker i retning av at mange strever med film- og mediefagene og endog mislykkes.
– Studentevalueringene gir et klart inntrykk at mange finner fagstoffet krevende, samtidig som tilfredsheten med undervisningen som tilbys, er stor. Overfor våre studieveiledere gir mange film- og mediestudenter uttrykk for det at kreves mer enn de hadde forutsett for å oppnå gode karakterer i disse fagene, sier instituttlederen.
Samtidig opplyser Myrstad at instituttet for tiden blir utsatt for ekstern tilsyn innen medievitenskap.
– Tilsynet viste i vår at vår bedømming på alle måter tåler et kritisk lys. Dette betyr ikke at vi ikke har et faglig forbedringspotensial innenfor våre studieprogram. Vi vil ta med oss dette innspillet for å skjerpe kravene til våre studenter gjennom hele undervisningsforløpet i en pågående, kritisk drøfting av våre vurderingsformer, sier hun.