
Sidesprang som lønner seg
Et par dagers flørt med konkurrerende mobilselskap kan spare deg for tusenlapper.
Å være student legger som kjent en del beslag på vårt økonomiske handlerom. Et utsvevende byliv, fine middager og jevnlige turer på Torget kan være vanskelig å kombinere med det som ramler inn - og altfor fort ut - av brukskontoen, signert Norges Lånekasse.
I et presset boligmarked skal du være forsiktig med å prute på leia, men om du fortsatt vil verne om torsdagspilsen er telefonregningen et lurt sted å starte. Fersk statistikk viser at 90 prosent av solgte mobiler er smarttelefoner, og norske studenters forbruk har eksplodert de siste årene. Det har også konkurransen mellom operatørene.
Dobbelt forbruk, lik pris
Psykologistudent ved NTNU, Marie Støstad, bestemte seg nylig for å bytte mobiloperatør.
– Jeg har vært Telenorkunde siden jeg fikk min første telefon, men byttet over til OneCall etter gjentatt oppfordring fra kjæresten. Det var kjempeenkelt, og tok bare et par tastetrykk mens vi satt på bussen, sier hun.
Som trofast kunde i flere år har Støstad aldri fått tilbud om bedre betingelser fra sin faste operatør. Etter byttet til OneCall tok det imidlertid kort tid før hun ble oppringt av Telenor igjen.
– Etter én til to dager ringte de opp igjen og spurte hvorfor jeg hadde byttet. Jeg sa at det hadde med pris å gjøre, og da ga de meg straks et tilbud som overgikk konkurrenten sitt med god margin. Jeg måtte vedgå at «ja, du tok meg der», og tok gladelig imot tilbudet, sier hun.
PENGER SPART: Marie Støstad utfordret telefonoperatøren sin, og det lønte seg. (Foto: Jonathan Holt Thorbjørnsen, Under Dusken)
Selgere er din venn
Telenor kunne tilby Støstad dobbelt så mange sms, ringeminutter og megabyte datatrafikk til samme pris som OneCall. Slike skjulte avtaler har blitt stadig mer utbredt, men er ikke å finne på nettsider eller i tilbudsaviser. Avhengig av selskap ville tilsvarende abonnement kostet 1200 til 2000 kroner mer, dersom du står trofast ved teleoperatørens side.
Flere Under Dusken har vært i kontakt med har erfart det samme de siste månedene. Geir Espegren Dutta har jobbet med salg av mobiltjenester i flere år, og oppfordringen er klar.
– Ta i mot tilbud fra telefonsalg. Det gjør jeg, og har brukt 500 kroner på mobilen det siste året - og jeg bruker den mye, sier han.
Dutta kjenner bransjen godt, og mener studenter burde tenke på tre ting om de vil oppnå best mulig betingelser:
1: Ikke kjøp mobilen med abonnement. Uten lås kan du bevege deg fritt, og stiller mye sterkere om det skal forhandles om pris.
2: Kjøp et pakkeabonnement som er tilpasset behovet. Du trenger ikke nødvendigvis like mange megabyte datatrafikk som sms.
3: Finn ut hvilke tilleggstjenester operatøren har. Dette kan for eksempel være mulighet for å være tre eller flere på linjen uten ekstra kostnad, og raskt bli et ekstra frynsegode som skiller tilsynelatende like tilbud fra hverandre.