UAVKLART: Håvard Bergo nekter å betale vaskegebyret fra SiT, og mener de bryter egne retningslinjer i tillegg til husleieloven når de uten forvarsel sender ut straffegebyrer til sine leietakere.

SiT bryter egne retningslinjer

Leietakerene får ikke mulighet til å utbedre forholdene.

Tekst: Frida Alexandersen, Camilla Muren

I siste utgave av Under Dusken forteller Håvard Bergo at han har mottatt gebyrer for manglende renhold i fellesarealene i boligen han leier av Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT). Jushjelpa i Midt-Norge mener at disse gebyrene er ulovlige. SiT hevder derimot at de har sitt på det rene.

Skal få mulighet til å forbedre

Uansett har SiT i denne saken brutt sine egne retningslinjer. SiT pålegger nemlig seg selv å sjekke renhold to ganger før de kan kreve at beboerne betaler for rengjøring. Leietakerene skal ha muligheten til å gjøre rent og dermed unngå gebyr. SiT opplyser følgende på sine hjemmesider:

«Dersom fellesrommene ikke er ryddet og rengjort skikkelig sender vi en mail til alle i kollektivet med beskjed om å ta et felles ansvar for renholdet. Etter noen dager kommer vi tilbake for å sjekke om renholdet er bedret. Dersom dette ikke er gjort blir rengjøringen utført av SiT Bolig eller et renholdsfirma. Hver beboer blir da belastet med minimum kr 1000,- for dette.»

Har du liknende erfaringer? Si din mening i kommentarfeltet

Håvard Bergo forteller at de aldri fikk noen mulighet til å utbedre forholdene.

– Vi fikk en mail 9. mai om at SiT ville utføre en inspeksjon. Så hørte jeg ikke noe mer fra dem før jeg fikk en regning i slutten av juni. Ingen av oss fikk noen som helst form for advarsel om at vi ville få et gebyr dersom det ikke ble vasket.

Bergo og hans samboere er ikke de eneste som har opplevd dette. Thong Xuan Nguyen bodde i SiTs hybler i Klostergata i tre år. I fjor sommer ble han også, uten forvarsel, pålagt å betale for manglende renhold.

– Gebyret kom midt i sommerferien, mens jeg var på ferie i USA. I og med at jeg ikke hadde fått noe forvarsel om at denne regningen kom, var det veldig ubeleilig for meg.

Bekrefter brudd på retningslinjer

Boligdirektør i SiT, Terje Bostad, bekrefter at det ikke alltid blir foretatt to inspeksjoner.

– I enkelte tilfeller opplever vi at nye beboere snur i døra fordi det er så rotete og skittent. I noen tilfeller blir det vanskelig for oss å vente fordi nye leietakere da vil stå uten bolig.

Håvard Bergo mener dette kun er en dårlig unnskyldning.

– Det står svart på hvitt både i kontrakten og på nettsiden at vi skal få en mulighet til å utbedre forholdet. Vi visste ikke at de var misfornøyde før vi fikk regningen i posten.

Håvard Bergo var mandag i møte med Bostad. SiT står fortsatt fast på at de har sitt på det rene når de krever disse gebyrene. De har imidlertid kontaktet Forbrukerrådet som skal se på saken.

Powered by Labrador CMS