
– Tregt, tungvint og tidkrevende
NTNU spør studenter og ansatte hva de mener om It's Learning.
En spørreundersøkelse som nå ligger ute på NTNUs internsider omhandler studentenes forhold til og bruk av det nettbaserte studiestøttesystemet It's Learning. Formålet med undersøkelsen er å kartlegge brukernes forhold til systemet.
– Vi vil gjerne se hva studentene og lærerne mener om systemet, og om de synes det er verdt pengene, sier seniorrådgiver Kirsti Rye Ramberg for Utdanning og læringskvalitetsstaben ved NTNU.
Per i dag har ikke NTNU planlagt noen konkrete endringer på systemet. Det har heller ikke blitt vurdert noen alternativer til It's Learning.
– De vil eventuelt bli vurdert i henhold til resultatet av undersøkelsen. IKT i læringen har kommet for å bli, og det er viktig at vi får et optimalt system med de ressursene vi har til rådighet, sier hun.
- Overlesset med unyttige funksjoner
Gjennom sine år ved NTNU har Masterstudent Ida Aalen ved Media, Kommunikasjon og IT ofte hatt behov for å bruke It's Learning. Hun har lite positivt å si om systemet, som hun omtaler systemet som veldig tregt, tungvint, tidkrevende og lite brukervennlig. Hun påpeker dessuten at det er overlesset med unyttige funksjoner.
– Det er nesten ingenting av funksjonaliteten som brukes. Det er ingen grunn til å bruke så mye penger på et system som i hovedsak brukes til å laste filer opp og ned, sier hun.
Laget for skoler, ikke universiteter
Hun gjør det også klart at hovedproblemet ikke nødvendigvis er at It's Learning er et dårlig system, men feil system for NTNU, ettersom det er i utgangspunktet er laget for skoler.
– I utgangspunktet er det jo laget for skoler, og NTNU er et universitet. Det er noe helt annet for en skoleklasse på 30 personer enn for en foreleser som skal kommunisere med et hundretalls studenter, sier hun.
- Pinlig sent
Aalen synes at NTNU viser et bra initiativ ved å gjennomføre spørreundersøkelsen, selv om hun er kritisk til enkelte aspekter ved den.
– Det virker som NTNU tar dette på alvor. Men det er pinlig at det har tatt så lang tid for de gjør en undersøkelse av hva studentene synes. Jeg opplever også spørsmålene som vridde. Det skinner gjennom at de tror at problemene ligger i at brukerne ikke har nok opplæring i systemet. NTNU har misforstått hvis de tror at de kan fikse dette kun ved hjelp av grundigere opplæring, sier hun og fastslår at It's Learning er et dårlig verktøy også selv om man er kompetent, før hun avslutter:
– Det aller viktigste er at NTNU legger resultatene ut på nett og deler statistikken, slik at man kan ha en opplyst debatt om It's Learning.
Vil offentliggjøre resultatene
Ramberg kan bekrefte at hensikten er å offentliggjøre resultatene.
– Vi er veldig interesserte i å få resultatene ut til studentene. Vi kommer til å legge de ut på nettsiden, og dessuten arrangere presentasjoner hvor studentene vil inviteres til å delta, sier hun.
Undersøkelsen ligger på NTNUs nettsider fram til 30.april.