
Trykker på opptaksknappen
– Studentene må stille faglærerne til veggs om de ønsker bedre tilbud enn overhead, mener Thorleif Hallén ved Multimediesenteret ved NTNU.
Som første universitet i Norden kunne NTNU i fjor tilby gratis forelesninger og foredrag gjennom Open Course Ware og Itunes U. Samtidig blir stadig flere videoforelesninger gjort tilgjengelige via passordbeskyttede systemer på intranettet It's Learning. Multimediesenteret ved NTNU står bak produksjonene, og konseptutvikler Thorleif Hallén ved enheten sier at dette bare vil øke i framtiden.
– Trenden er at stadig flere forelesere ønsker å trykke på opptaksknappen, sier han.
120 000 visninger i 2009
Hallén mener studentene selv får en aha-opplevelse når de ser hva teknologien kan brukes til.
– Tilbakemeldingen tyder på at studentene føler læringsutbyttet er stort. Til sammen viste NTNU i fjor 120 000 forelesningstimer til studenter og spesielt opp mot eksamen er studentene aktive, påpeker Hallén.
Han mener likevel det er viktig å huske på at åpne og lukkede videoforelesninger brukes ulikt.
– Open Course Ware og Itunes U handler først og fremst om merkevarebygging og folkeopplysning. For eksterne studenter utenfra utgjør videoforelesninger derimot fullstendige kurs, mens andre igjen bare bruker verktøyet som hjelp til å fordøye kunnskap. NTNU selger i dag også sin fjernundervisning til andre, sier Hallén.
– Forhistoriske undervisningsmetoder
Med rundt 2000 produserte forelesningstimer hittil, har NTNU best resultat å vise til av universitetene i Norge. Hallén påpeker imidlertid at det fortsatt trengs en modning før man kan satse fullt på området.
– Noen forelesere føler seg hemmet eller frykter den akademiske friheten skal gå tapt. Andre bekymrer seg for at studentene ikke skal komme til forelesning, forteller han.
Et annet viktig poeng Hallén påpeker er at det fortsatt brukes mye av såkalte forhistoriske undervisningsmetoder ved NTNU.
– Vi prøvde å kutte ut bruken av overheadprojektor for noen år siden, men da ble det bråk. Terskelen for å bruke såkalt «Smartboard» har også vist seg å være høy. Studentene bør derimot bli flinkere til å stille faglærerne til veggs om de ønsker forandring, mener Hallén.
– Et viktig supplement
Professor Lisa Lorentzen ved Institutt for matematiske fag er en av foreleserne som tilbyr fri tilgang til videoforelesninger gjennom Open Course Ware.
– Videoforelesninger kan absolutt være en fordel innen enkelte fagfelt. Dessuten er de med å lette overgangen fra videregående skole til universitetet, hvor nye metodiske tilnærminger og bruk av engelske bøker oppleves som tungt og vanskelig for mange, mener hun.
Lorentzen mener likevel det er feil å si noe bastant om videoforelesninger hjelper eller ikke i alle universitetsfagene.
Foto: Bendik Laukeland Knapstad, Under DuskenSMART LØSNING: Thorleif Hallén styrer kameraet i auditoriet fra Multimediasenterets eget studio.– Det viktigste er at jo flere måter å tilegne seg kunnskap på, jo bedre. Det er ikke snakk om at de skal fortrenge lærebøkene, de skal bare hjelpe. Og studentene kommer fortsatt til forelesning, sier hun.
Savner strategier
Tidligere prorektor Julie Feilberg ved NTNU uttalte i fjor at de håper å få utvidet universitets Open Course Ware som støtte for regulær undervisning via åpne kanaler på Itunes og Youtube. Thorleif Hallén ved Multimediasenteret sier de tidligere har forespurt strategier fra rektoratet i henhold til bruk av videoforelesninger, uten å få noe konkret svar tilbake.
– Dit vi har kommet i dag er takket være oss selv. Vi har laget vår egen strategi, men føler rektoratet har gitt gjennomslag for våre idéer, sier han.
Prorektor Berit Kjeldstad for utdanning og læringskvalitet forteller at NTNU ønsker å ha fokus på feltet, og at alle faglærere står fritt til å bruke dette mediumet.
– NTNU har satt ned en gruppe som skal se på hvordan Open Course Ware kan brukes mer strategisk i undervisningssammenheng. Foreløpig har vi ingen ferdig strategi, men vi jobber mot dette, og skal diskutere saken i utdanningsutvalget, sier Kjeldstad.
– NTNU må bli mer gjennomsiktige
NTNUs studentgruppe for alternativ undervisning (Altund) har lenge vært pådrivere for økt bruk av videoforelesninger, og at disse i større grad bør åpnes for omverdenen.
– Når studentene har mulighet til å gå inn på hvilken som helst forelesning, bør de per definisjon også ha tilgang til forelesninger på andre måter også, påpeker tidligere altundrepresentant Ida Aalen.
Hun mener NTNU bør skille ut videoforelesningene på egne portaler på nettsiden, i stedet for å gjøre de til en del av emnesidene på nettsidene sine, mener hun.
– Slik det er i dag må du først kjenne faget og emnekoden, for så å finne ut om faget tilbyr videoforelesninger.
Ifølge Aalen må NTNU forstå at åpenhet er en viktig kanal for å markedsføre seg selv.
– Hadde forelesningene ligget på Youtube, kunne man eksempelvis søkt på «evolusjon» og så snublet over en forelesning fra NTNU.
Hun trekker frem sin egen erfaring fra siv.ing.-studiet da hun, misfornøyd med fysikkforelesninger, fant hjelp fra Massachusetts Institute of Technologys (MITs) forelesninger på Youtube.
I tillegg fremhever Aalen det økende problemet med at mange studenter bytter studium fordi de føler de har valgt feil utdanning.
– Å ha en åpen tilgang til ekte foredrag og forelesninger på nettet kan gi en mer nøktern og reell beskrivelse av studiets innhold og jobbmuligheter enn det studiekataloger ofte gir, poengterer hun.