Haisommer

Ser du etter ny leilighet? Pass på så du ikke blir huseiernes bytte.

Tekst: Kaia Holen Lovas, Kristoffer Svendsen

Pensjonistene og de asiatiske turistene har dratt hjem. August er kommet, og Trondheims gater ligger øde. Det er stille før stormen. Raskere enn du rekker å si «depositum», skyller bølgen med studenter innover byen. Igjen fylles den gamle stad med jenter, øl og dram. Men dette havet av spenning og moro er ikke bare trygt farvann.

Med stadig flere studenter, og altfor få hybler, er det et sprengt marked som venter kunnskapsspirene. Dette finnes det noen som vet å utnytte.

DÅRLIG BEHANDLET. – De forrige utleierne våre fremsto som useriøse og hadde minimal respekt for sine leieboere.

Kim Tvedt viser oss inn i sokkelleiligheten på Nardo, hvor han flyttet inn i sommer. Etter et tre år langt leieforhold med utleiefirmaet Norinvest Bolig AS så han seg lei. Han kan fortelle om et leieforhold fullt av økonomisk rot og kommunikasjonssvikt.

– Depositumet skulle vært utbetalt med en gang vi flyttet ut. Vi venter fortsatt på å få tilbake 42 000 kroner. For noen av oss betyr dette at vi må bo hjemme en måned ekstra i sommer. Nå har vi sendt brev til banken og bedt dem utbetale pengene ettersom huseieren ennå ikke har gjort det.

Høsten 2009 flyttet Tvedt og to venner inn i en leilighet i Kjøpmannsgata 16 i Trondheim sentrum. Første husleie måtte de betale kontant, uten å få kvitttering. Guttene syntes det var rart, men var så fornøyde med sin nye leilighet at de godtok det.

– De hadde ikke noe system som registrerte at vi hadde betalt. I flere måneder fikk vi purringer på foregående husleier. Det var slitsomt siden vi visste vi hadde betalt, vi ville jo ikke prøve å lure huseieren på noen måte, forteller Tvedt.

Kontrakten med Norinvest Bolig AS gikk ut i juni, men guttene fikk også regning på husleie for juli. Det har de heldigvis fått ordnet opp i, men det var kun én av mange irritasjonsmomenter for Tvedt og samboerne.

– Vi følte at vi var eksemplariske leieboere, holdt det fint hjemme og fikk aldri noen klager. Vi føler oss dårlig behandet.

I tillegg til økonomisk trøbbel fant de også en fuktskade i taket.

– Vi oppdaget skaden rett etter at vi hadde flyttet inn og meldte fra om det med en gang. Norinvest svarte at så lenge det ikke kom noen skader på møblene, var det ikke noe problem.

Da høsten kom med snø og regn, begynte det å renne vann gjennom taket og ned på sofaen. Guttene sendte mail, og Norinvest Bolig AS sa de skulle komme. Etter lang ventetid sendte Tvedt en krass mail til huseier og vaktmester. Svaret kom først på nyåret. Da unnskyldte de seg med at de hadde vært på ferie.

– Vi satt vi bare en bøtte på sofaen, men vi kunne ikke bruke den på en måneds tid uten å få vann i hodet, forteller Tvedt.

I sommer har guttene også fått krav om å betale gebyr for en vaskejobb som i utgangspunktet var i orden.

– Da vi skulle flytte hadde vi en ordentlig «militærvask» på vegger og gulv, og vi mente at vi hadde gjort en veldig god jobb.

De fikk en muntlig avtale på vaskingen var god nok. Senere kom beskjeden om at vasken ikke var godkjent, sammen med et krav på 1000 kroner for leie av vaskefirma.

Foto: Cesar Mondragon, Under DuskenBOLIGTRØBBEL: Bendik Jørgensen tok over leiligheten til kameraten Kim fordi han mente at det var det beste alternativet. - De fleste utleiefirma er ganske kjipe, siden de vet at de kan komme langt med hva de vil.– Dette finner vi oss ikke i i det hele tatt. Dette er et rent kontraktsbrudd. Vi fikk beskjed om at hvis vaskingen ikke ble godkjent skulle vi få en dag til å rette det opp på. Det fikk vi ikke. Det virker som om dette var penger de hadde tenkt til å trekke fra oss i utgangspunktet.

BENEKTER SKYLD. Beathe Hermanstad i Norinvest avfeier imidlertid anklagelsene som blir satt fram.

– Det foreligger ikke krav på kr 1000,- for vasking. Når det gjelder skaden, er det normalt at leietakerne gir beskjed om eventuelle skader som oppstår innen 14 dager etter skaden har skjedd, og her tok det vel bortimot en måned før vi fikk beskjed og vaktmester var på befaring, sier Hermanstad.

Problemet med depositumet mener hun ligger hos banken. Resten av problemstillingene har ikke Hermanstad noen kommentar til.

MØRKETALL. I et marked med mange kyniske aktører er det greit å vite at noen ivaretar dine interesser som leieboer. Leieboerforeningen fikk 2300 henvendelser på landsbasis i 2011, og oppretter nå en egen avdeling i Trondheim. Advokatfullmektig Marianne Røed i Leieboerforeningen tror disse tallene bare er toppen av isfjellet.

– Jeg blir overrasket om det ikke finnes mørketall. Det finnes mange alvorlige og kritikkverdige bosituasjoner. Vi ser mange saker hvor utleier overhodet ikke forholder seg til vanlig norsk husleielov, sier hun.

Hun mener en av grunnene til problematiske leieforhold er det pressede boligmarkedet, der mange unge leietakere er nødt til å ta til takke med det de får.

– Spesielt studenter er i en sårbar situasjon. Man står i fare for å bli utnyttet, sier Røed.

HADDE IKKE NOE VALG. I Kjøpmannsgata 16 bor nå Bendik Jørgensen, en venn av Kim Tvedt. På tross av at han hadde hørt om kameratenes opplevelser med utleieren, valgte han å flytte inn.

– Denne leiligheten er såpass mye bedre enn den vi hadde at vi hoppet bare på tilbudet. Jeg kjente leiligheten fra før av og jeg vet at de fleste utleiefirma er ganske kjipe, siden de vet at de kan komme ganske langt med hva de vil.

Jørgensen har opplevd langt verre tilfeller før.

– Der vi bodde før var vi sju gutter. Badet var knøttlite og i dårlig stand. Ledningsnettet var ulovlig. Den elektriske kursen på badet ble delt med to soverom og en stikkontakt i stua. Dessuten venter vi fortsatt på depositum. Men de forrige huseierne våre er greie altså, de var bare litt sløve.

Jørgensen har bodd flere steder i Trondheim før han flyttet til Kjøpmannsgata. I løpet av de tre siste årene har husleieutgiftene hans økt med omtrent 2000 kroner per måned, og han har opplevd å møte mange spesielle huseiere.

– Det ene stedet jeg bodde, var det døtrene til huseieren som sørget for driften. Hun ene pleide å låse seg inn i leiligheten vår i feriene og røyke.

Foto: Cesar Mondragon, Under DuskenUnder slike forhold kan det være greit å vite hvilke rettigheter man har som leietaker.

Jørgensen forteller om mangler ved leiligheten han bor i, men han er ikke sikker på hva som er hans og hva som er huseiers oppgave å fikse.

– Det er en sprekk i et av vinduene, lysarmaturet på kjøkkenet virker ikke, det sto tre falleferdige klesskap her. Vi fikk bare beskjed om at dette fulgte med, sier Jørgensen.

Han vet ikke om han har krav på at Norinvest skal komme og fikse disse tingene, nå som han har flyttet inn.

– Nå får jeg plutselig i fleisen at «det er ditt problem». De burde de i det minste sagt i fra om dette. Jeg tenker å ta med kontrakten til Jushjelpa.

STOR PÅGANG. Jørgensen er ikke den eneste som besøker Jushjelpa for tiden. De har travle dager i sommermånedene, spesielt rundt studiestart. Fordi jushjelpa tilbyr gratis juridisk bistand, oppsøkes de av mange studenter.

– Blant sakene vi får inn, er boligforhold dominerende. En femtedel av sakene i 2011 var husleierelaterte, forteller daglig leder Vegar Dalen. Hvert år setter vi rekord. Hittil i år har vi allerede behandlet flere saker enn vi gjorde i hele 2011 til sammen.

Utviklingen henger sterkt sammen med det pressede markedet.

– Det er veldig få boliger i Trondheim. Derfor finner folk seg i mer. Kanskje er leiligheten billig, kanskje er den rett og slett det beste alternativet, sier Eline Raphaug, som er leder for husleiegruppa.

Det er imidlertid ikke alle som finner seg i hva som helst. Kim Tvedt er klar til å ta opp kampen med sin gamle utleier, Norinvest Bolig AS.

– Norinvest har lagt seg ut med feil studenter. Hvis de ikke gir seg i denne saken blir det rabalder, og da er det nok flere som får høre det. Jeg tipper det er en del studenter som ikke er like sikre på ting som vi er, og da kan de fort bli lurt dersom situasjoner som dette skulle dukke opp. De er nok lettere å utnytte.

For Tvedt og vennene har dette blitt til en prinsippsak.

– Det er helt uakseptabelt at de bryter kontrakten på denne måten. Hvis vi ikke får den avtalte summen skal vi lage leven.

LES LOVEN. Eline Raphaug er leder for husleiegruppa hos Jushjelpa. Hun tror en stor del av problemet er at mange ikke har satt seg inn i husleieloven. Det synes hun er synd.

– Husleieloven er veldig bra. Den verner leietakere på en god måte. Utleiere har få rettigheter sammenlignet med leietakerne. Dette er egentlig en lov som er veldig greit utformet, og lettfattelig også for dem som ikke studerer jus, mener Raphaugen.

Foto: Hans Kristian Ryttersveen, Under DuskenJUSHJELPSOMME: Vegar Dalen og Eline Raphaug hos Jushjelpa tilbyr juridisk bistand, og er populære blant studentene. Studiestart er høysesong for boligklager. – Blir folk utnyttet med vilje eller er utleierne bare klønete?

– Vi ser mye av begge deler. Men det er klart det er kamp om leilighetene i Trondheim, så vi har inntrykk av at folk finner seg i det meste. Det er nok også mange som ikke tør å si fra, sier Vegar Dalen.

Både små og store utleiere blir klagd inn.

– Det at du har flere utleieobjekter betyr ikke at du har alt på plass, sier Raphaug.

– Er det mange av de samme navnene som går igjen hos dere?

Ja, sier hun.

Advokatfullmektig Marianne Røed i Leieboerforeningen er enig i at for få følger lovene.

– Husleieloven ivaretar leietakers rettigheter, men hovedproblemet er at reglene ikke følges. En av årsakene til de kritikkverdige utleieforholdene i norske byer er at kontrollen er for dårlig, sier hun.

Røed mener man kan unnskylde leietakerne for manglende kunnskaper. Hun synes derimot det er kritikkverdig at utleiere har så lite kjennskap til huseierloven.

– Det er skremmende at utleier ikke vet hva de holder på med. Vi har et bra, men fragmentert regelverk som få har oversikten over. Man burde utarbeide et hefte med «enkel boligfakta» for utleiere og leietakere, og styrke kommunens kontroll med leiligheter.

Leieboerforeningen samarbeider nå med kommunaldepartementetet om å utarbeide en oversiktsside over hva man kan gjøre som leietaker.

Kim Tvedt har flere advokatkontakter, og vet hvordan loven fungerer. Han gir seg ikke før han får ryddet opp i forholdet til Norinvest Bolig AS.

– Vi har vært gode leietakere. Vi har til og med malt stua, kjøkkenet og et av soverommene. Det så ikke ut når vi flyttet inn, så vi pusset opp. Vi fikk maling, men jobben gjorde vi helt gratis.

Tvedt synes det er ufint å behandle leietakere på denne måten.

– Vi er ikke interessert i å lage så mye styr, men vi kommer til å gjøre det av prinsipp hvis vi ikke får pengene våre. Jeg føler meg dolket i ryggen, sier han.

Powered by Labrador CMS