Nisjebutikker legges ned

For andre år på rad faller platesalget i Norge. I Trondheim tvinges nisjebutikkene til å legge ned. Tilbake står Platekompaniet.

Tekst: Bjørn Romestrand, Morten Skipenes Smedsrud

PLATEBUTIKKER

Ranja Bojer åpnet reggeabutikken Rotrock sommeren 2001. Etter seks år sier hun fra seg rollen som innehaver av det som har blitt omtalt som Norges minste platebutikk.

– Det viste seg at det ble umulig å overleve som uavhengig nisjebutikk i Trondheim. Nå er jeg lei og har bestemt meg for å selge.

Ranjas mål var å tilby en alternativ musikkbutikk til Trondheims musikkinteresserte. Til tross for mediedekning og en del publisitet i startfasen, merket Bojer fort at forholdene for små platebutikker i Trondheim var vanskelige.

– Jeg hadde praktisk talt inget markedsføringsbudsjett, så da ble det vanskelig å holde det gående etter at den første pressedekningen forsvant. Til tross for at jeg «leide» lokalene for kroner null inkludert strøm var det umulig å tjene til livets opphold bare av butikken. Det var vanskelig å konkurrere med de store kjedene på pris. Platekompaniet er nok i det minste en delårsak til at det er vanskelig for oss små, sier Bojer.

Den store stygge ulven?

Daglig leder Rolf Presthus i Platekompaniet forteller at også de opplever en liten nedgang i platesalget.

– Denne er likevel lite dramatisk, men det er ingen tvil om at salget av cd-plater faller. Den viktigste grunnen til det er ulovlig nedlasting fra internett. En annen grunn er nok at platesalget har vært kunstig høyt noen år. Plateselskapene har pusha back-katalogene til de mest populære artistene sine litt for hardt. Når en forbruker har kjøpt «Best of»-platene til Elton John to ganger, gjør han det ikke flere ganger.

Presthus tror ikke at Platekompaniet har ansvaret for at mindre nisjebutikker må legge ned.

– Forbrukere med spesialinteresser henvender seg sikkert i større grad til internett. Jeg tror nisjebutikkene merker konkurransen fra internett i enda større grad enn det vi gjør, sier han.

– Jeg forstår det er kjedelig for andre butikker at vi kan selge plater mye billigere enn dem, men det er nå engang slik markedet fungerer.

Presthus tror at platesalget vil fortsette å synke, men at den fallende kurven etter hvert vil flate ut. Han tror ikke at den tradisjonelle cd-platen vil forsvinne i nær framtid.

– Forbrukermassen vil nok bli enda mer fragmentert i framtiden. Noen vil laste ned lovlig, andre ulovlig, noen vil kjøpe cd-er, noen i butikk, andre på nett. Men jeg tror det vil finnes fysiske cd-produkter i veldig lang tid.

Klassisk og jazz

Musikknisjebutikkene var en gang mange i Trondheim. Arvid Hernæs drev en årekke klassisk- og jazzbutikken Opus, først i kjelleren på Byhaven deretter i Fjordgata. Til slutt så han seg nødt til å legge ned for godt.

– Til tross for at jeg hadde masse plater Platekompaniet ikke hadde, ble jeg utkonkurrert. De er dårlige på klassisk og jazz, men har det mest populære. Siden jeg ikke hadde mulighet til å konkurrere på pris, ble jeg utkonkurrert.

Hernæs tror platebutikken som vi kjenner den er i ferd med å bli utradert.

– Platebutikken vil aldri bli som den en gang var. Spesielt i en liten by som Trondheim er det nesten umulig å drive slik som før. Til det er kundegruppen for liten, og konkurransen for stor.

Powered by Labrador CMS