Vil involvere studentene

NTNUs Campusprosjekt ønsker å skape studentengasjement. Urbanistene krever mer eksperimentering.

Publisert Sist oppdatert

I arbeidet med samlingen av et nytt campus rundt Elgesetergate og Øya, vil Campusprosjektet involvere studenter og fagmiljø. Det har de allerede forsøkt, ifølge prosjektsjef Merete Kvidal, både gjennom ulike workshops, og senest gjennom et åpent diskusjonsmøte tirsdag 6. september.

Fakta

CAMPUSPROSJEKTET

  • Campusprosjektet består av et prosjektstyre, en prosjektgruppe og en arbeidsgruppe, samt en rekke undergrupper, deriblant fagmiljøene ved NTNU.
    1. juli i år anbefalte Arbeidsgruppa å samle campus i området Øya-Elgeseter-Gløshaugen.
  • Anbefalingen og kvalitetsprogrammet er på høring fram til 21. september.

– Kunnskapen hos den jevne student er spredt. Vi må finne arenaer der de kan møtes, sier Kvidal, som synes mangfoldet av meninger er viktig.

Fakta

TIDSLINJE:

1958: Bydelen rundt Elgesetergate reguleres til utviding av NTH. Forslaget møter kraftige protester hos beboerne, og legges på is.

1961: Utdanningsdepartementet foreslår å danne universitet i Trondheim.

1963: Forslaget fra ‘58 reduseres til kun å gjelde Gløshaugen.

1967: Stortinget vedtar oppretting av universitet i Trondheim.

1969: Arkitektkonkurranse utlyses i forbindelse universitetsvedtaket. Ikke alle vil bygge på Dragvoll, og den danske arkitekten Seablom mener at universitetet burde ligge langs elva på Øya og Kalvskinnet, for å sikre kontakt med Gløshaugen, sykehuset, skolene på Kalvskinnet og byen for øvrig.

1978: De første delene av Dragvoll står ferdig og tas i bruk av de humanistiske fagene. Konklusjonen om å bygge på Dragvoll er basert på den amerikanske campusformen, der universitetsområdet ligger isolert fra byen.

1996: NTNU opprettes.

2015: Solbergregjeringa vedtar å samle NTNU rundt Gløshaugen.

2016: 1. januar: NTNU fusjonerer med HIST og Høgskolene i Ålesund og Gjøvik.

2016: Campusprosjektet foreslår en samling rundt Elgeseter-Øya-Gløshaugen.

Kilder: Trondheim bys historie bd. III-IV, Trondheims historie 997-1997 bd. 6, ntnu.no.

– Arbeidet når ikke ut

Anita Helstrup og Magnus Nordal Hauken er henholdsvis leder og nestleder i Urbanistene, tenketanken som vil fremme god byutvikling. De ønsker en mer konkret debatt, men er bekymret for at arbeidet ikke når ut til studentene og andre som berøres av prosjektet.

– Jeg deltok på en workshop hvor vi jobbet med et helt konkret problem – hvor universitetet kunne ekspandere. Men arbeidet vi gjorde nådde ikke ut, sier Hauken. Helstrup foreslår å bruke dagens campusområder til å vise fram arbeidet som gjøres.

Kristian Sjøli, som representerer Studenttinget i Campusprosjektets arbeidsgruppe, medgir at prosjektet nok oppleves som abstrakt for mange studenter utenfor bestemte fagmiljø. Han tror likevel studentene er en ressurs.

– Studenter er nok mest opptatt av å være studenter, men de er tett på det som skjer og kan derfor bidra, sier han.

– Samlokalisering kan begynne i dag

Helstrup og Hauken mener det vil åpne mer for studentinvolvering om flere av prinsippene i kvalitetsprogrammet tas i bruk allerede i dag. Da tenker de særlig på prinsippet om et «levende laboratorium».

– Jeg tror Campusprosjektet mener at arkitekturen blir nymotens og framtidsrettet. Men det er mye som kan gjøres midlertidig. Universitetet kan leie lokaler og åpne for at arbeidsfellesskap tar dem i bruk. Det kan man gjøre allerede nå, sier Hauken.

Helstrup er enig, og tror dette vil sikre at studentene føler reell påvirkningskraft. Hun mener man ikke bør være redd for å teste ut ting nå og lære underveis. Hun ønsker midlertidig bruk av byrom, og viser til trappa i Kjøpmannsgata som et eksempel. Den ble bygd som et midlertidig prosjekt av arkitektstudenter ved NTNU, men står fortsatt.

– Kan ikke vedta bruk

Også førsteamanuensis Markus Schwai legger vekt på dette eksempelet, som han hevder førte til et helt nytt bruksmønster i området. Han ønsker å overføre kunnskapen fra slike prosjekt til campussamlinga.

– Man kan få til aktivitet før man får på plass en bygning. Man kan nemlig ikke vedta hvordan man bruker et bygg, sier Schwai.

Han synes ikke Campusprosjektet er kreative nok med å finne ulike former for medvirkning.

– Selvbestemmelse er den beste formen for medvirkning. Fagfolk kan ha mer å si, hevder han.

Kvidal sier hun håper på sterkere involvering i prosessen framover, etter hvert som prosjektet blir mer konkret.

Under Dusken har ikke lyktes i å komme i kontakt med leder Fredrik Shetelig for Campusprosjektets arbeidsgruppe.

Powered by Labrador CMS